
Робота в нічний час належить до особливих умов праці та вимагає від роботодавця дотримання підвищених соціально-трудових гарантій, а також відповідного матеріального компенсаційного забезпечення.
Які права та гарантії за законом мають працівники за роботу вночі роз’яснила головний державний інспектор управління інспекційної діяльності у Кіровоградській області.
Відповідно до ст. 54 Кодексу законів про працю України, нічним вважається час з 22:00 до 06:00.
У мирний час кожна година нічної зміни мала б тривати на годину менше за денну без втрати в зарплаті.
Але під час воєнного стану, це правило «мінус одна година» тимчасово поставлено на паузу.
Зміна триває як зазвичай, проте грошова компенсація нікуди не зникає!
Нічна праця виснажує більше, тому й оцінюється дорожче:
За кожну відпрацьовану годину вночі роботодавець зобов’язаний доплачувати як мінімум 20% годинної ставки або окладу.
Конкретний розмір доплат встановлюється генеральною, галузевою угодами та колективним договором, він може перевищувати 20%. У колективних договорах багатьох підприємств цей відсоток зафіксований на рівні 25%, 35% чи навіть 40%. Менше ніж 20% роботодавець платити не має права навіть під час війни.
Для захисту здоров’я окремих категорій працівників чинне законодавство встановлює суворі обмеження. Закон захищає тих, кому нічні зміни можуть серйозно зашкодити.
Заборонена робота в нічний час для вагітних жінок та жінок, які мають дітей віком до трьох років; особам, молодшим вісімнадцяти років; іншим категоріям працівників, передбаченим законодавством.
Тільки за власною добровільною письмовою згодою можуть залучатися до нічних робіт особи з інвалідністю за умови, що це не суперечить медичним рекомендаціям; мами, які мають дітей від 1 до 3 років.
Важливо пам’ятати: відмова працівників, які належать до цих категорій, від роботи в нічний час не є порушенням трудової дисципліни, і роботодавець не має права застосовувати до них дисциплінарні стягнення чи звільняти їх за це.