Зміни до Кримінального процесуального кодексу можуть призвести до потенційного тиску на бізнес

Спільна заява провідних бізнес-об’єднань щодо Законопроекту № 12367, який передбачає внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України “Про прокуратуру”.

Федерація роботодавців України, Асоціація Підприємців-ветеранів АТО, Спілка українських підприємців, Спілка Diia.City United, Маніфест 42, Коаліція бізнес-спільнот за модернізацію України, Український союз промисловців і підприємців, Міжнародна бізнес-спільнота Board, Торгово-промислова палата України висловлюють глибоке занепокоєння щодо Проекту Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України “Про прокуратуру” щодо усунення перешкод для сторін кримінального провадження

У доступі до правосуддя № 12367 від 30.12.2024, а також альтернативних законопроектів № 12367-1, № 12367-2, № 12367-3 (далі – “Законопроекти”).

У Верховній Раді України зареєстровано Законопроекти, які передбачають внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України “Про прокуратуру”.

Запропоновані зміни створюють ризики порушення принципу презумпції невинуватості, принципу змагальності сторін та покладення тягаря доведення на сторону захисту, що суттєво впливає на бізнес-середовище України.

Серед іншого передбачено:

1. Де-факто автоматичне продовження строків досудового розслідування.

Законопроектами передбачається віднесення прийняття рішення до компетенції керівниками/заступниками відповідних територіальних підрозділів прокуратури та САП, а не слідчих суддів (як це передбачено зараз) (окрім Законопроекту №12367-2). Це призведе до нівелювання принципу змагальності сторін у процесі, а також до невиправданого затягування процесів і того, що тривалість досудового розслідування буде максимальний строк, передбачений законом.

2. Закриття кримінального провадження – відсутність автоматизму закриття справ у зв’язку з закінченням строків досудового розслідування і перекладення тягаря доведення на сторону захисту.

Законопроекти передбачають скасування положення діючого положення автоматичного закриття кримінальне провадження (крім випадку повідомлення особі про підозру у вчиненні тяжкого чи особливо тяжкого злочину проти життя та здоров’я особи), якщо після повідомлення особі про підозру закінчився строк досудового розслідування.

Законопроектами передбачається лише обов’язок прокурора вчинити певні дії щодо закриття.

У разі невчинення прокурором таких дій або невідкриття матеріалів досудового розслідування, передбачено лише право сторони захисту (потерпілого) звернутись до слідчого судді про зобов’язання прокурора розв’язати питання закінчення досудового розслідування.

Тобто перекладається тягар доведення необхідності закриття провадження на сторону захисту через подання клопотання до суду, долати тривалий процес розгляду та оскарження можливих зловживань строками та бездіяльності з боку прокуратури.

Також через таку невизначеність і можливість зловживань, правоохоронці направлятимуть обвинувальні акти в суди, а на етапі підготовчого провадження вже нічого не можна буде зробити, як це зараз передбачено і стороні захисту потрібно буде проходити всю процедуру судового розгляду.

Таким чином запропоновані зміни вносять ще більшу невизначеність в рамках кримінальних проваджень, паралізації та блокування його господарської та комерційної діяльності через слідчі дії та затягування строків. Також такі зміни можуть створити додаткові важелі впливу на підприємців та потенційний тиск на бізнес, а також створити підстави для свавілля правоохоронних органів.

Триваюче блокування нормальної діяльності бізнесу може призвести до ще більших наслідків – таких як зменшення спроможності сплачувати податки та скорочення робочих місць.

Це негативно позначиться на інвестиційному кліматі та економічному розвитку країни, особливо під час триваючої війни в Україні.

Ми закликаємо Верховну Раду України та народних депутатів України:

– Не підтримувати вказані Законопроекти.

– Ініціювати широке обговорення з представниками бізнесу, експертами та громадськістю для розробки збалансованих змін, які сприятимуть покращенню доступу до правосуддя без створення додаткових ризиків для бізнесу.

Ми готові долучитися до конструктивного діалогу та надати експертну підтримку для розробки якісного і справедливого законодавства, що відповідатиме інтересам як держави, так і бізнес-спільноти. Ми віримо, що лише спільними зусиллями зможемо створити сприятливі умови для розвитку бізнесу, залучення інвестицій та забезпечення верховенства права в Україні.

Довідково:

– Законопроєкт № 12367: Проект Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України “Про прокуратуру” щодо усунення перешкод для сторін кримінального провадження у доступі до правосуддя, № 12367 від 30.12.2024 (а також альтернативні законопроекти № 12367-1, № 12367-2, № 12367-3).