Висновок Бізнесу щодо прийнятого Закону підвищення податків

10 жовтня 2024 року у Верховній Раді України був прийнятий Закон України № 11416-д від 30.08.2024 щодо підвищення податків для фінансування армії.
Положення законопроекту передбачають збільшення розміру ставки військового збору до 5%, запровадження додаткового оподаткування військовим збором для «єдинників» І-ІV груп, підвищення ставки оподаткування податком на прибуток для банківських установ, авансові внески з податків для АЗС, запровадження з 2025 року щомісячної єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ.

За інформацією Міністерства фінансів України за рахунок прийняття зазначеного законопроекту у 2024 році додаткові надходження до бюджету складатимуть 21,6 млрд грн, а у 2025 році – 141,1 млрд грн.

Додаткові надходження вже у 2024 передбачаються за рахунок:

  1. підвищення ставки військового збору для фізичних осіб з 1,5% до 5% (ресурс 19.3 млрд. грн);
  2. ⁠встановлення військового збору для ФОП 1,2 та 4 груп у розмірі 10% від мінімальної заробітної плати та у розмірі 1% для платників єдиного податку 3 групи (ресурс 1.7 млрд. грн);
  3. встановлення щомісячних авансових внесків з податку на прибуток та ПДФО для платників податку, які здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі пальним (за кожну АЗС) (600 млн.грн);
  4. підвищення ставки податку на прибуток для фінансових компаній до 25% з 2025 року та ⁠податку на прибуток від банків за 2024 рік у розмірі 50% (матимуть вплив на доходи наступного року).

Спілка українських підприємців виступала проти прийняття зазначеного закону оскільки його положення:

  • не відповідають вимогам статті 58 Конституції України, згідно з якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи;
  • встановлюють розміри податків в сумах, еквівалентним євро, тим самим нівелюючи конституційне значення гривні як грошової одиниці України (стаття 99 Конституції);
  • покладають основний податковий тягар на мікро бізнес та офіційні заробітні плати громадян, а значні схеми ухилення від оподаткування залишаться поза увагою;
  • призведуть до закриття ФОП 1 та 2-ої групи, які не будуть в змозі сплачувати додатковий військовий збір у розмірі 800 гривень;
  • призведуть до тінізації заробітних плат на 10% (за розрахунками Advanter Group рівень тіньових зарплат може збільшитись з 35% до 45%);
  • подвійного оподаткування доходів ФОП 3-ої групи через збільшення оподаткування доходу військовим збором та заробітних плат його найманих працівників;
  • не містять економічно проактивних норм, які б сприяли збільшенню податкових надходжень не за рахунок збільшення ставок оподаткування, а за рахунок економічного зростання та детінізації економіки (збільшення лімітів у прив’язці до кількості найманих працівників, легалізації здачі майна в оренду).

У своїх попередніх зверненнях до влади з приводу прийняття законопроекту № 11416 Спілка публічно заявляла про важливість першочергового реформування податкової та митної служб, реалізації заходів Уряду щодо запровадження критеріїв результативності фіскальних органів, оцінки їх роботи шляхом аналізу податкових розривів “tax gap” та реалізації ефективних антикорупційних заходів.

Через неефективну роботу цих служб та корупцію, держава втрачає значно більші суми доходів (близько 300 млрд. гривень), аніж які очікує отримати за рахунок збільшення оподаткування легального бізнесу (141.1 млрд грн у 2025 році).