Що заважає нині створити в Україні фонд соціального житла і як планують вирішити це питання

В Україні готують передумови для створення фонду житла соціального призначення, яке неможливо буде приватизувати. Відповідний законопроєкт почали готувати, не чекаючи прийняття основоположного, рамкового закону «Про основні засади житлової політики».

Про це повідомила голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування, очільниця партії «Слуга Народу» Олена Шуляк.

За її словами, здійснення ефективної житлової політики неможливе без підґрунтя з житлового фонду, який буде у власності громад. Нині 98% всього житлового фонду знаходиться у приватній власності, тому для забезпечення потреб у житлі своїх мешканців громадам оперувати нічим. Це стало результатом масштабної приватизації у 90-х роках минулого століття. Тому для створення та успішного функціонування житлового фонду соціального призначення, з якого, зокрема, надаватиметься житло для соціальної оренди, приватизацію житла потрібно заборонити.

«Житло соціального призначення в країнах ЄС знаходиться у державній і комунальній власності, там не проводилося приватизації, як в Україні, тому там, на відміну від України, є чим розпоряджатися. Нам цей крок теж важливо зробити – заборонити приватизацію соціального житла, оскільки без цієї норми нове житлове законодавство не запрацює», – пояснила Шуляк.

Парламентарка також додала, що скасування приватизації цього різновиду житла може стати причиною запеклих дебатів і популізму, оскільки багато хто з представників Верховної Ради буде відстоювати чинний житловий кодекс, переважна більшість норм якого за висновком міжнародних експертів абсолютно неефективні, оскільки безнадійно застарілі.

Поява житлового фонду соціального призначення, норма про скасування приватизації житла з нього проєкти, які з допомогою цього інструменту будуть реалізовуватися у сфері нової житлової політики – головна тема другого законопроєкту, який стане частиною реформи житлової політики. За словами Шуляк, розробку цього законопроєкту – «Про житловий фонд соціального призначення», вже розпочали, не чекаючи фіналізації й прийняття рамкового законопроєкту «Про основні засади житлової політики».

«Ми вже проводимо напрацювання для законопроєкту про фонд житла соціального призначення. Він, як і законопроєкт про соціальну оренду і законопроєкт про особливості управління таким фондом – профільні. Тобто можливі тільки за умови формування чітких і зрозумілих основних засад житлової політики, відповідної рамки, основоположного законопроєкту, який ми зможемо зареєструвати протягом наступних двох місяців. Але закон про житловий фонд соціального призначення буде наступною важливою законодавчою зміною у реформі житлової політики. Всі ці законопроєкти нам надважливо розробити у поточному році», – зазначила Шуляк.

Вона також додала, що, як свідчить міжнародна практика, житловий фонд соціального призначення повинен бути максимально сталим. Саме тому приватизація такого житла неможлива. Однак саме це питання, на жаль, швидше за все стане об‘єктом популізму, гасел і спроб не допустили прийняття законопроєкту з боку тих чи інших представників Парламенту, зауважує очільниця партії «Слуга Народу».

«Тому нам потрібно буде чітко відстоювати свою позицію, а для цього зараз надважливо об‘єднатися і максимально доносити до різних депутатських фракцій і груп, експертів і суспільства важливість цього рішення. Тільки там ми зможемо адвокатувати важливі для України зміни. Оскільки, якщо приватизація залишиться, ми не зможемо створити сталий фонд житла соціального призначення, а відтак – і реалізувати житлову реформу так, як ми зобов‘язані», – пояснила Шуляк.

При цьому, нардепка наголосила – проведення цієї реформи є не просто вимогою часу, а і вимогою євроінтеграційних зобов’язань України, а також умовою отримання фінансової допомоги у розмірі 50 млрд євро від ЄС за програмою Ukraine Facility, перший транс якої Україна отримала в березні.

За словами Шуляк, сама реформа передбачає ще близько 60 змін до інших законів і підзаконних актів. Але під час їх підготовки Україна паралельно веде консультації з міжнародними організаціями і, головне, з міжнародними фінансовими установами, розуміючи, що ресурсів на рівні держави і рівні органів місцевого самоврядування не вистачить на повноцінне вирішення житлового питання так, як цього вимагає час і євроінтеграція.

«Це дуже значні кошти, яких у держави наразі на всі заплановані зміни просто немає, тому нам необхідно бути в діалозі з міжнародними фінансовими установами, які будуть частково фінансувати житлові проєкти в рамках нового житлового законодавства. Більше того, важливо мати розуміння, що фінансові партнери, які надалі зможуть допомагати Україні у вирішенні житлового питання, зможуть це робити тільки за умови наявності у нас зрозумілого законодавчого інструменту», – підсумувала Шуляк.