МПЗ за 2025 рік: який коефіцієнт індексації землі використовують платники ЄП?

Чи застосовується ЮО – платниками ЄП третьої і четвертої групи коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2025 рік (1,08) при обчисленні загального мінімального податкового зобов’язання за 2025 рік?

МПЗ за 2025 рік: який коефіцієнт індексації землі використовують платники ЄП?

Висновок:
Юридичні особи – платники єдиного податку третьої і четвертої груп не застосовують коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки (НГО) земель за 2025 рік 1,08 при обчисленні загального мінімального податкового зобов’язання (МПЗ) за 2025 рік.
Для розрахунку МПЗ за 2025 рік використовується коефіцієнт індексації НГО земель за 2024 рік – 1,12.

Нормативне підґрунтя

  • Поняття МПЗ визначено в п.п. 14.1.114² п. 14.1 ст. 14 ПКУ: це мінімальний рівень податкових зобов’язань, пов’язаних з:

    • виробництвом та реалізацією власної сільгосппродукції;
    • володінням чи користуванням сільськогосподарськими угіддями (оренда, суборенда, емфітевзис, постійне користування тощо).
  • Сума МПЗ за всі земельні ділянки однієї особи утворює загальне МПЗ.

  • МПЗ визначається за період володіння/користування ділянкою в межах відповідного податкового року (п.п. 38¹.1.4 п. 38¹.1 ст. 38¹ ПКУ).

  • Особливості розрахунку загального МПЗ для платників єдиного податку встановлено ст. 297¹ ПКУ.

Обов’язок платників ЄП 3–4 груп

Платники єдиного податку, які є власниками, орендарями, користувачами (у т.ч. за емфітевзисом) с/г угідь, а також голови сімейних ФГ:

  • подають додаток з розрахунком загального МПЗ у складі річної декларації;
  • у додатку зазначають:
    • кадастрові номери земельних ділянок;
    • їх НГО;
    • площу ділянок, щодо яких визначається МПЗ.

Як враховується індексація НГО

1. Якщо НГО ділянки проведена
МПЗ обчислюється за формулою п.п. 38¹.1.1 п. 38¹.1 ст. 38¹ ПКУ.
Елемент формули – НГО земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного за правилами плати за землю.

2. Якщо НГО ділянки не проведена
Застосовується формула п.п. 38¹.1.2 п. 38¹.1 ст. 38¹ ПКУ.
Використовується НГО 1 га ріллі по АР Крим або області також з урахуванням коефіцієнта індексації.

3. Коефіцієнт індексації НГО земель:

  • щороку розраховується за індексом споживчих цін (п. 289.2 ПКУ);
  • застосовується кумулятивно залежно від дати проведення НГО (абз. п’ятий п. 289.2 ПКУ).

Значення коефіцієнтів за останні роки

За даними Держгеокадастру (інформація «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2025 рік» від 12.01.2026):

  • 2017–2022 роки для с/г угідь – 1,0;
  • 2023 рік – 1,051 (для всіх категорій земель);
  • 2024 рік – 1,12 (для всіх категорій земель);
  • 2025 рік – 1,08.

Чому для МПЗ-2025 застосовується саме коефіцієнт 1,12

  • При розрахунку МПЗ використовується НГО земельної ділянки (або НГО 1 га ріллі по області) з урахуванням коефіцієнта індексації, який застосовується для плати за землю.
  • Податкові зобов’язання з плати за землю за правилами п. 286.2 ст. 286 ПКУ обчислюються станом на 01.01.2026 на 2026 рік.
  • Водночас загальне МПЗ, яке нас цікавить, визначається за 2025 рік.

Тому при обчисленні загального МПЗ за податковий (звітний) 2025 рік платники єдиного податку 3-ї і 4-ї груп:

  • використовують коефіцієнт індексації НГО за 2024 рік – 1,12;
  • коефіцієнт 1,08 (за 2025 рік) застосовуватиметься вже для розрахунку МПЗ за 2026 рік.