І знову про шкідливу СМКОР!

Народний депутат Ніна Южаніна розповідає про перші наслідки прийнятих «особливостей експорту окремих видів товарів…», а точніше сільськогосподарській продукції.

“Закон № 3706 (він же більш відомий як проєкт закону 10168-2) набрав чинності з 1 липня 2024 року. Ним встановлено, що Кабмін має забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону протягом 3-х місяців.

Норми закону мають запрацювати з 1 жовтня 2024 року.

Урядовці почали діяти

Маємо проєкт постанови КМУ «Про внесення змін Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» та проєкт наказу Мінфіну «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України.

Ось що думає бізнес з приводу цих проєктів.

Бізнес просить не приймати рішення, які можуть заблокувати експорт української аграрної продукції, під таким заголовком Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА) опублікувала на своєму сайті.

Чому?, адже влада «продавала» цю ініціативу як чи не єдиний ефективний спосіб боротьби з «чорним зерном»?!

Як зазначають експерти ЄБА, зокрема, Комітету зернових та олійних культур, запропоновані нововведпідприємстваення до постанови КМУ №1165фактично створять значні ризики для нормального та безперебійного функціонування аграрної галузі:

1. Підприємства, що виконують умову щодо повернення експортної виручки у розмірі не менше 80%, повинні будуть реєструвати ПН/РК в загальному порядку та втрачати час та ресурси на такі дії;

2. Перевірка на безумовну реєстрацію таких ПН/РК в більшості випадків у великих підприємств не буде позитивною, оскільки об’єктивно не можуть не виконуватися дрібні умови (невчасна подача звітності/ незначна сума податкового боргу);

3. Формула, яка використовується для обрахунку загального обсягу операцій із вивозу за межі митної території України, містить показник суми придбання у ризикового контрагента, рішення про ризиковість якого в подальшому може бути скасована ДПС або судом.

Запропонований підхід фактично переведе в ручне керування експорт зернової та олійної продукції шляхом можливого блокування ПН/РК.

ЄБА звертає увагу на відсутність будь-якої відповідальності посадових осіб ДПС за винесення помилкових або завідомо неправомірних рішень щодо визнання ризиковості підприємств чи блокування ПН/РК.

Для бізнесу дані нововведення – це посилення загроз непрогнозованих та непомірних їх втрат, зокрема:

  • на додаткове та об’ємне окреме адміністрування експортних операцій в частині ПДВ;
  • розблокування ПН/РК та процедура надання пояснень/оскаржень рішень територіальної комісії до ДПС чи до суду призведе до зриву контрактів, до непрогнозованих витрат на оплату простоїв транспорту, витрат на зберігання зерна в терміналах та його псування;
  • додавання часу на процедуру розблокування ПН/РК та оскарження відмов призведе до втрати економічного сенсу операції;
  • оскарження відмов у розблокуванні може призвести до тривалої процедури зміни ціни контракту та реєстрації нових ПН/РК.

Отже, блокування ПН/РК в контексті запропонованого механізму означатиме блокування фізичного експорту товару, а наслідком фізичного блокування експорту може стати колапс цілої системи морських портів України.

Додатково це суттєво зменшить надходження валютної виручки в економіку України.

ЄБА підготувала та надіслала до ДПС ряд пропозицій, зокрема про виключення з механізму блокування податкових накладних експортерів, які мають позитивну історію та не здійснювали зловживань з неповерненням валютної виручки за експортований товар.”, – пише нардеп.