Захист країни і мобілізація
Захист країни та відповідно мобілізація — це першочергові завдання для нашої держави. Ми як відповідальний бізнес розуміємо це. Витрати на захист та оборону країни фінансуються з податків, які сплачує український бізнес.
Так, ІТ-галузь дає країні близько 5% ВВП, а один айтівець, який працює, створює та зберігає майже три робочі місця в економіці. У 2023 році ІТ-галузь сплатила до бюджету 20,8 млрд грн податків. Це на 3,1 млрд гривень більше, ніж у 2022 році. Окрім сплати податків, бізнес створює робочі місця, допомагає ЗСУ донатами та волонтерить. Бізнес інвестує в майбутнє країни (через капітальні інвестиції і створення нових робочих місць). Інвестиційний клімат в Україні різко погіршився після початку повномасштабної війни, що призвело до відтоку кадрів та підприємців із країни.
Для бізнесу критично важливо мати частину своїх співробітників заброньованими. Оскільки без цього неможливо отримувати нові контракти з-за кордону, інвестиції та партнерства. Якщо цього зроблено не буде, нас очікує подальше падіння інвестицій, скорочення робочих місць, переїзд бізнесів, зменшення допомоги ЗСУ та погіршення рівня життя в країні. Стабільність роботи бізнесів під час повномасштабної війни дорівнює виживанню країни під час і після війни.
Уряд прийняв Постанову, що передбачає порядок бронювання і критерії для визнання компаній критично важливими для економіки, щоб вони могли б забронювати до 50% своїх співробітників, які не мають дефіцитних спеціальностей.
Ситуація з бронюванням в IT-галузі критична. За даними Міністерство цифрової трансформації України всього у сфері IT працює понад 300 тисяч співробітників, а з них заброньовано трохи більше 4 000 спеціалістів — це близько 1,5%. Це не дає можливість зберегти галузь, зберегти валютні надходження і податки, які індустрія сплачувала до держбюджету.
Прозора і передбачувана процедура бронювання для бізнесу
У бізнесу є нагальний запит щодо вдосконалення порядку бронювання через диджиталізацію. Бізнесу необхідна прозора, робоча і передбачувана процедура бронювання, з якомога меншим контактом з державою. Резерв+ — перший крок до цього.
Діюча процедура бронювання займає 2-3 місяці від моменту подачі документів. У відповідних міністерств відсутня спроможність обробляти таку значну кількість запитів щодо бронювання від підприємств із різних галузей, оскільки це не типова для них функція. Весь пакет документів і список на бронювання повертають у випадку виявлення неточностей чи питань до одного працівника зі списку. У випадку бронювання працівника дані про бронювання не завжди вносяться і відображаються в системі, а іноді заброньована особа оголошується в розшук.
Диджиталізація процесу
Відповідно, єдиний шлях для досягнення ефективної системи бронювання – це диджиталізація всіх процесів. Ми підтримуємо всі ініціативи, пов’язані з диджиталізацією, оскільки це підвищить швидкість, ефективність і прозорість процесу. При синхронізації всіх реєстрів після запуску Резерв+, пакет документів для єБронювання, який подає бізнес, може бути мінімальним, а строк опрацювання документів обчислюватися днями.
Строк бронювання
Строк бронювання має бути точно більше 6 місяців – 1 рік. Для бізнесу – це передбачуваність, а для держави – це можливість розуміти і планувати свої мобілізаційні ресурси.
При цьому при бронюванні для обчислення 50% повинно бути враховано загальна чисельність працівників на момент подачі документів для бронювання.
Економічне бронювання
Необхідно негайно запровадити економічне бронювання додатково до вже існуючої процедури. Це важливо як для держави, так і для бізнесу, оскільки дозволить краще планувати ресурси та підтримувати економічну стабільність. Робочий бізнес – це податки на утримання армії, захист і перемогу.