Минулого тижня Європейська Бізнес Асоціація зустрілась з представниками Міноборони, Мінекономіки та Мінцифри задля обговорення ключових питань бронювання та мобілізації працівників, зокрема, стосовно електронного бронювання, ролі та місця різних Міністерств в цьому контексті, перспектив економічного бронювання тощо.
Так, щодо електронного бронювання було поінформовано, що прийнято зміни до постанови №76. Відповідно до них через портал Дія завантажуються списки на бронювання. Наразі відбувається бета-тестування цього електронного процесу. Опісля, заява направляється до Реєстру військовозобовʼязаних, де здійснюється перевірка чи стоять особи на військовому обліку. Далі через Пенсійний фонд відбувається підтвердження того, що працівники працевлаштовані на цьому підприємстві. Опісля, на порталі Дія отримується результат процесу бронювання за поданим списком, а через Резерв+ заброньовані зможуть побачити наявне бронювання.
Варто зауважити, що в Мінекономіки нема єдиного реєстру всіх заброньованих тож наразі це відбувається в ручному форматі, проте, у Міноборони є прагнення цей процес автоматизувати. Загалом же електронне бронювання має запрацювати протягом найближчого часу. Водночас, ті, хто не встигнуть отримати паперове бронювання до запуску нової послуги, теж зможуть отримати електронне бронювання через портал Дія. Єдине, після отримання такого бронювання Міністерства просять надіслати їм лист та відкликати запит на попереднє бронювання в паперовому вигляді.
Щодо Резерв+, 18 травня набув чинності мобілізаційний закон, який надає 60 днів дня оновлення даних. Станом на зараз Резерв+ надав можливість оновитись 3 млн 150 000 громадян. Для інформації, оновлення даних можна зробити дистанційно – без візиту до ТЦК чи ЦНАПу. Так, якщо в Резерв+ людина залишить контактні дані, то надається відповідна мітка часу і це вже означає, що ви виконали законодавчу вимогу щодо надання про себе контактних даних.
Було домовлено, що Міноборони надасть офіційне роз’яснення, що військово облікові документи в електронному вигляді мають таку ж саму юридичну силу, як і документи в паперовому вигляді. Відтак, на блокпостах можна буде пред’являти електронний документ з Резерв+ і він матиме таку ж юридичну силу.
Дійсно, наразі досить проблематично отримати статус по рішенню щодо бронювання. Мінекономіки працює над тим, щоб створити «гарячу» лінію, де можна дізнаватись інформацію про статус бронювання. Але, окремо, і Мінекономіки попросили бізнес формувати по максимуму вичерпний список тих, кого потрібно забронювати, а не надсилати, умовно, щотижня доповнення – бо аналіз кожного доповнення займає час. Наразі ж було домовлено, що підприємці, які мають питання стосовно статусу їх запитів на бронювання – нададуть через Асоціацію інформацію Міноборони задля того, щоб розібратись та надати бізнесу зворотній зв’язок.
Також піднімалось і питання економічного бронювання. Бізнес-спільнота підтримує необхідність прийняття цього механізму, адже важливо дати можливість підприємцям бронювати критично важливих для роботи працівників. У Верховній Раді зареєстровано декілька альтернативних законопроєктів і наразі проводяться відповідні консультації із заінтересованими групами. Сподіваємось, найближчим часом законопроєкт щодо впровадження економічного бронювання, як додаткового інструменту для бізнесу вдасться прийняти.
Бізнес також піднімав питання врегулювання бронювання по напрямкам. До прикладу, для роботи представництв (корпорацій, адвокатських об’єднань тощо). Мінекономіки підтвердили, що розглядається можливість надати можливість і їм бронювати працівників і очікується, що щодо цього рішення буде найближчим часом. Крім того, щодо бронювання працівників транспортної галуз – наразі може бути заброньовано 50% спеціалістів і збільшення % не розглядається, % може бути більшим виключно для тих, хто забезпечує опк чи енергетику.
Окремо підприємці піднімали питання руху транспорту за межі області, що є наразі проблемою, водночас, питання військово-транспортного обов’язку є питанням Міноборони.
Не менш важливим було і озвучене питання подачі заздалегідь списків на бронювання, продовження бронювання. Так, важливо забезпечити безпечний перехід від бронювання до перебронювання, адже наразі виникають різні ризикові ситуації , зокрема, вручення повісток. Було акцентовано, що списки у паперовому форматі можна подавати завчасно, але для електронного – ні, проте, представники Мінекономіки пообіцяли розглянути це питання.
Від імені Європейської Бізнес Асоціації щиро вдячні за зустріч, важливі інсайти та сподіваємось на продовження розпочатого діалогу по даному питанню.