Національний банк України запускає обговорення змін до Правил розкриття банківської таємниці. Йдеться про електронні підписи, paperless та нові формати запитів.
Національний банк України розпочав громадське обговорення змін до Правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці. Пропоновані новації спрямовані на розширення електронного документообігу, спрощення процедури подання запитів та посилення технічної безпеки.
Попри зміни, не змінюються ані перелік суб’єктів, які мають право отримувати банківську таємницю, ані обсяг інформації, яку можна розкривати згідно із Законом України «Про банки і банківську діяльність».
У чому суть змін
Основна ідея — дозволити клієнтам та іншим суб’єктам оформлювати запити на банківську інформацію електронно, у тому числі з використанням удосконаленого електронного підпису з кваліфікованим сертифікатом.
Це:
- уніфікує вимоги до електронних підписів згідно з постановою НБУ №172 (20.12.2023),
- відповідає державній політиці digital-by-default та концепції paperless,
- спрощує документообіг між банками та суб’єктами, які мають право на доступ до банківської таємниці.
Ключові зміни щодо електронних підписів і запитів
НБУ пропонує офіційно дозволити:
Для фізичних та юридичних осіб — клієнтів банку (власників інформації, яка є банківською таємницею)
Підписувати письмові запити до банку або дозволи на розкриття інформації:
- в електронній формі,
- удосконаленим електронним підписом з кваліфікованим сертифікатом,
- відповідно до вимог постанови НБУ №172 про використання електронного підпису та печатки.
Для інших осіб за ст. 62 Закону «Про банки і банківську діяльність» (крім держорганів, яким таке право вже надано)
Отримувати банківську таємницю не лише у паперовій, а й в електронній формі.
Це стосується:
- сторін цивільних спорів,
- учасників господарських процесів,
- учасників кримінальних проваджень (якщо дозволено законом),
- осіб, визначених рішеннями суду тощо.
Для приватних виконавців
Надсилати запити до банку:
- в електронному вигляді,
- підписані кваліфікованим електронним підписом (КЕП).
Це значно спростить взаємодію приватних виконавців з банками та пришвидшить виконання виконавчих документів.
Строки подання пропозицій та зауважень
Зауваження до проєкту постанови приймаються:
до 02 грудня 2025 року — у встановленій НБУ формі.