Збройна агресія росії створила величезну кількість проблем, включаючи безпрецедентну кількість руйнувань і пошкоджень державної та приватної власності. Масштаби завданих збитків неймовірні.
Відповідно до останньої швидкої оцінки збитків і потреб України, проведеної Урядом України разом з Групою Світового банку, Європейською Комісією та ООН, станом на 31 грудня 2023 року потреби України у відновленні та реконструкції оцінюються майже в $500 млрд. Сума прямих збитків, нанесених інфраструктурі України в ході війни, станом на січень 2024 року сягнула майже $155 млрд, довкіллю – $57 млрд. Загальний збиток, завданий культурній спадщині України, оцінюється в $2,85 мільярда. Зруйновано або пошкоджено понад 150 тисяч об’єктів цивільної інфраструктури.
Для того, щоб російська федерація повністю відшкодувала людські та матеріальні втрати, спричинені її міжнародно-протиправними діями, на виконання резолюції Генасамблеї ООН від 14 листопада 2022 року «Сприяння здійсненню правового захисту і забезпечення відшкодування шкоди у зв’язку з агресією проти України» було створено Реєстр збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України, який є першою складовою всеохоплюючого міжнародного компенсаційного механізму.
Основною концепцією міжнародного компенсаційного механізму є побудова у тісній співпраці з міжнародними партнерами та міжнародними організаціями цілісної системи, яка забезпечить реальне відшкодування збитків, завданих агресією.
Перший крок на шляху створення цього механізму було зроблено 12 травня 2023 року: на 1466-му засіданні заступників міністрів Ради Європи прийнято Резолюцію CM/Res(2023)3 про встановлення Розширеної часткової угоди про реєстр збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України. Про створення Реєстру було оголошено на Саміті Глав Держав та Урядів Ради Європи, що відбувся у Рейк’явіку 16-17 травня 2023 року.
Місцезнаходженням міжнародного Реєстру збитків є м. Гаага, Королівство Нідерландів.
Міжнародний реєстр збитків покликаний отримувати та обробляти заяви про збитки та докази; класифікувати та систематизувати такі заяви, оцінювати та визначати придатність заяв для включення до Реєстру та реєструвати прийнятні заяви з метою їх майбутнього розгляду та винесення рішення.
На даний момент 43 держави та ЄС стали учасниками або асоційованими членами Реєстру збитків.
На даний момент створено всі органи управління Реєстру. Рада Реєстру прийняла свій перший пакет правил і положень Реєстру, необхідних для запуску. Він включає правила подання, обробки та внесення заяв, а також категорії заяв, прийнятних для внесення до Реєстру збитків. Ці категорії заяв включають: втрату життя, катування та сексуальне насильство, а також тілесні ушкодження, примусове переміщення та примусове переселення осіб, втрату майна та доходу та інші форми економічних збитків, пошкодження критичної інфраструктури та інших державних об’єктів, збитки, завдані історико-культурній спадщині, збитки навколишньому середовищу та інші категорії, визначені Радою. Після затвердження цих правил Конференцією Учасників, в порядку, передбаченому Статутом Реєстру збитків, вони будуть опубліковані на вебсайті Реєстру збитків.
Наразі ведеться активна робота щодо розробки та запуску цифрової платформи для забезпечення швидкого та ефективного подання й опрацювання заяв і доказів. Цифрова платформа призначена для подання заяв про завдані збитки та доказів про їхнє настання, перевірки отриманої інформації, її обробки та зберігання.
На початку квітня 2024 року, під час Міжнародної конференції «Відновлення справедливості для України», яка буде організована Нідерландами в Гаазі, буде оголошено про технічний запуск Реєстру для отримання перших заяв і доказів від осіб.
Водночас, створення Реєстру збитків не є кінцевою метою досягнення справедливості для України та її народу. Вкрай важливо переконатися, що інформація, зібрана Реєстром, не лежатиме даремно в базі даних Реєстру.
Робота Реєстру, включаючи його цифрову платформу з усіма даними про заяви та докази, що містяться в ньому, має стати першою складовою майбутнього міжнародного компенсаційного механізму, який буде створено окремим міжнародним інструментом у співпраці з Україною (далі – «Компенсаційний механізм»). Точна форма майбутнього Компенсаційного механізму підлягає визначенню, але вона може включати комісію з розгляду заяв і компенсаційний фонд, уповноважені розглядати заяви та виносити рішення та/або виплачувати компенсацію за збитки, втрати чи шкоду, спричинені міжнародно-протиправними діями Російської Федерації в Україні або проти України
З цією метою буде створено неупереджену та ефективну міжнародну комісію з розгляду заяв, яка працюватиме відповідно до визнаних судових норм для розгляду заяв, поданих Україною та постраждалими організаціями та особами, які вимагають відшкодування шкоди внаслідок агресії рф проти України.