
НБУ визначає порядок проведення розрахунків за валютними операціями, відповідно ст. 5 Закону № 2473 «Про валюту і валютні операції». Детальні правила закріплені в Положенні № 2 про здійснення операцій із валютними цінностями.
Згідно з п. 42 розд. VI Положення № 2:
- резиденти – юридичні особи, ФОП та представництва нерезидентів можуть проводити розрахунки для забезпечення витрат на відрядження працівників за кордон, а також представницьких витрат на офіційні заходи за кордоном;
- такі розрахунки дозволено здійснювати з використанням готівкової іноземної валюти, знятої з власних поточних рахунків.
Для купівлі валюти клієнт подає до банку заяву на купівлю (п. 7 розд. II Положення № 2) у довільній формі, реквізити якої визначаються в договорі з банком.
Положення № 5 (про заходи захисту) передбачає суттєві послаблення щодо документального підтвердження:
- за абз. 1 п. 5 розд. I клієнти не подають документи, що підтверджують підстави/зобов’язання, для валютних операцій у незначному розмірі (зокрема, купівля та переказ іноземної валюти), інформація про мету зазначається у заяві/платіжній інструкції;
- за абз. 3 п. 5 розд. I резиденти (юрособи та ФОП) не подають підтвердні документи при купівлі інвалюти в межах ліміту, встановленого п. 90¹ розд. IX Положення № 5.
Водночас діють і обмеження воєнного часу. Згідно з п. 5 постанови НБУ № 18 від 24.02.2022:
- заборонено видачу в Україні готівкової інвалюти з рахунку клієнта понад еквівалент 200 000 грн на день, без урахування комісії банку, за винятком спеціальних випадків, прямо передбачених у тій же постанові.
Контролю за дотриманням валютного законодавства підлягають, зокрема, операції з купівлі/переказу іноземної валюти, розрахунки за валютними операціями, торгівля валютними цінностями, транскордонні перекази тощо. Податкові органи мають право застосовувати до юросіб (крім уповноважених установ) штрафні санкції за порушення вимог Закону № 2473 та актів НБУ, а порядок застосування таких штрафів затверджено постановою КМУ № 524 від 26.05.2021. Податкові органи застосовують штрафи до юросіб (крім уповноважених установ), розмір таких санкцій, відповідно п.5 Постанови КМУ №524 від 26.05.2021, становить:
- 25 % суми операції, проведеної з порушенням валютного законодавства, перерахованої у національну валюту за офіційним курсом Національного банку, встановленим на день здійснення такої операції, за кожен випадок порушення, встановленого в результаті перевірки;
- 50 % суми операції, проведеної з порушенням валютного законодавства, за повторне протягом року порушення того ж виду після вже застосованого штрафу.
З урахуванням цих норм ДПС підсумовує:
- суб’єкт господарювання (юрособа або ФОП) має право зняти з власних поточних рахунків готівкову іноземну валюту або купити іноземну валюту для забезпечення витрат на відрядження працівників за кордон;
- купівля можлива на підставі заяви на купівлю інвалюти,
- а зняття готівки – у межах встановлених НБУ лімітів і правил воєнного стану.