Поговоримо про проблему, яка не дає змоги НБУ миттєво реагувати на порушення фінустанов та своєчасно врегульовувати ситуацію на користь клієнтів.
Приклад: ще з липня 2020 року, ставши регулятором, Національний банк виявив на ринку небанківського кредитування усталену практику введення в оману споживачів за допомогою реклами та свідомого приховування важливої інформації. У рекламі зазначалася лише приваблива для споживача відсоткова ставка на рівні 0% чи 0,01%.
Насправді реальна відсоткова ставка могла перевищувати тисячі відсотків річних і ніколи не дорівнювала такому привабливому значенню.
Також були масові випадки, коли фінансові компанії включали в договори споживчого кредитування такі умови, що ставили споживача у завчасно невигідне становище.
Тож восени 2021 року Національний банк зобов’язав небанківські фінансові установи повністю розкривати інформацію про послугу споживчого кредитування та вартість кредиту для споживача, зокрема в рекламі.
Національний банк фіксував такі відверто оманливі практики, проте через складну бюрократичну процедуру прибрати їх з ринку вдавалося лише через майже 7 місяців.
Проблема: забюрократизована процедура ухвалення рішень, що сповільнює реакцію НБУ на порушення фінустанов.
Наявна процедура прийняття нормативно-правових актів на ринку небанківських фінансових послуг значно затягує процес прийняття таких необхідних рішень Національним банком та позбавляє регулятора можливості своєчасно реагувати на зловживання учасників ринку небанківських фінансових послуг.
Рішення: Ухвалення законопроєкту № 9422 дасть змогу значно пришвидшити процедуру прийняття рішень Національним банком та оперативно й невідкладно реагувати на недобросовісну практику учасників ринку небанківських фінансових послуг.
Раніше вирішення проблемних питань на небанківському фінансовому ринку могло займати більше 6 місяців, а подекуди – могло тривати роками. У разі підтримання законодавчої ініціативи їх вирішення зможе займати від місяця до лічених днів, залежно від предмета регулювання і необхідної швидкості реакції регулятора.