Якщо продавець відмовляє у безготівковому розрахунку під час придбання товарів – як діяти?
Споживач має право на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час та на вільне здійснення безготівкових розрахунків з урахуванням режиму роботи та обов’язкових для продавця (виконавця) форм (видів) розрахунків, установлених законодавством України (ст.17 Закону України «Про захист прав споживачів»).
Таким чином, відмова у безготівковому розрахунку за придбані товари та надані послуги свідчить про обмеження прав споживача та є порушенням вимог законодавства, за яке передбачена відповідальність за ст.23 Закону України «Про захист прав споживачів» та статтею 155 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Але відповідно до постанови КМУ від 29.07.2022 р. № 894 торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків:
— з 1 січня 2024 р. – провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення від 5 до 25 тис. осіб;
— з 1 січня 2025 р. – провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше ніж 5 тис. осіб;
— з 1 січня 2026 р. – фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої групи, торговці, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції.
Зазначаємо, що торговців, які провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), протягом трьох місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або деокупації можуть не здійснювати безготівкові розрахунки (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв).