Роботодавці безумовно погоджуються із необхідністю та важливістю розвитку ветеранського підприємництва, його підтримкою з боку держави та чіткого його врегулювання на законодавчому рівні.
У той же час ФРУ звертається до Верховної Ради України з вимогою відмовитись від розгляду законопроєкту № 10258 «Про ветеранське підприємництво» або ж направити його на доопрацювання.
По-перше, маємо сумнів, що є сенс приймати окремий спеціальний Закон «Про ветеранське підприємництво» за наявності чинного Закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», яким можуть бути врегульовані у тому числі і особливості ведення підприємництва особами, що підпадають під дію цього Закону, якщо такі буде вирішено закріпити на рівні Закону.
По-друге, маємо сумнів, що запропонований законопроєкт відповідає дійсним потребам значної кількості ветеранів війни – навіть тих з них, які ведуть, або мають намір здійснювати підприємницьку діяльність.
По-третє, законопроект містить ряд недоліків та корупційних ризиків, а також у разі прийняття може докорінно викривити конкурентне середовище у країні. Все це може мати вкрай негативні наслідки для України в цілому, а отже і для самих ветеранів.
Наші експертні висновки щодо законопроєкту №10258 містять численні зауваження та застереження. В рамках звернення зосередимося на головних з них, які мають лягти в основу нової редакції законопроекту у разі, якщо буде прийнято рішення про його доопрацювання:
1. Ризики набуття статусу «ветеранське підприємництво» компаніями, які де-факто не є або не будуть такими.
Згідно із законопроєктом № 10258 будь-яка компанія, що матиме 60% робітників – учасників бойових дій (далі – УБД) або їх родичів, набуває статусу «ветеранський бізнес». Тобто такий статус може отримати будь-яка компанія, скажімо, загальною чисельністю у 3 працівники, 2 з яких є УБД або їх родичі. Законопроєкт не містить ніяких обмежень ані щодо кількості відкриття таких бізнесів, ані щодо масштабів такого бізнесу. Тобто певним чином на УБД та їх родичів, умовно кажучи, може бути переписаний будь-який великий або надрентабельний бізнес, який отримає при цьому всі форми державної підтримки, передбачені законопроектом.
Фактично це відкриває шлях для безперешкодного отримання статусу «ветеранський бізнес» фактично будь-якому бізнесу, перетворить ветеранів на маріонеток в руках ділків, та відкриє їм доступ до широкого поля зловживань в питаннях пільгового доступу до грантів, державних замовлень, грального бізнесу, торгівлі підакцизними товарами, в тому числі тютюновими та горілчаними виробами, тощо. Все це до того ж призведе до дискредитації не тільки ветеранів, а і подальшої дискредитації ідей підприємництва.
2. Відсутність дієвих інструментів підтримки підприємців, які зараз воюють.
3. Відсутність будь-яких інструментів підтримки бізнесу, з якого працівники пішли до сил оборони та який продовжує надавати підтримку таким особам, у тому числі після набуття ними статусу ветерану
4. Правові колізії в питанні державних програм підтримки УБД. Згідно з висновком Головного Науково-експертного Управління Верховної Ради України зайвим є припис ч. 5 ст. 12 законопроєкту, за яким “державні цільові програми підтримки розробляються і затверджуються в установленому законодавством порядку”, оскільки Законом України “Про державні цільові програми” вже передбачено стадії розроблення та виконання державної цільової програми та визначено перелік ініціаторів розробки державної цільової програми. Таким чином, законопроєкт №10258 передбачає розробку нових програм підтримки, які не можуть бути розроблені і виконані згідно чинного законодавства України.
Ми закликаємо Верховну Раду України відмовитись від розгляду законопроєкту №10258 «Про ветеранське підприємництво» або ж направити ого на доопрацювання.
Також ми закликаємо Кабінет Міністрів України та Міністерство у справах ветеранів, провести відкрите обговорення цього законопроєкту з ветеранськими та бізнес-спільнотами, або ж розробити законопроект із власним баченням вирішення зазначеної проблеми з врахуванням пропозицій громадських об’єднань перед його відправкою до ВРУ.