ПОДАТКОВЕ ПРАВО. ПДВ. СМКОР
Спеціалістами Єдиної служби правової допомоги (далі – Служба) під час проведення адвокаційної кампанії “Правомірність зупинення та відмови реєстрації податкових накладних” продовжується вивчення проблемних питань роботи автоматизованого моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, наслідком яких є порушення прав платників податків.
Так, в ході кампанії встановлено, що рішенням Ради національної безпеки і оборони України (далі – РНБОУ) від 23.01.2024 “Про невідкладні заходи із забезпечення економічної безпеки на період дії правового режиму воєнного стану”, введеного в дію Указом Президента України від 23.01.2024 № 21/2024 (далі – рішення РНБОУ), серед іншого доручено Кабінетові Міністрів України (далі – КМУ) невідкладно провести аудит системи моніторингу ризиків і критеріїв для блокування податкових накладних та процедур і критеріїв їх розблокування (підпункт “б” пункту 2 рішення РНБОУ).
Урядом, на виконання підпункту “б” пункту 2 рішення РНБОУ, прийнято розпорядження від 24.05.2024 № 464-р “Про проведення аудиту системи моніторингу ризиків і критеріїв для блокування податкових накладних та процедур і критеріїв їх розблокування” (далі – Розпорядження). Яким доручено Міністерству фінансів України (далі – Мінфін) разом з Державною аудиторською службою України (далі – Держаудитслужба) та Державною податковою службою України (далі – ДПС) згідно з Порядком проведення перевірки робочими групами центральних органів виконавчої влади, затвердженим постановою КМУ від 30.06.2006 № 886 (далі – Порядок № 886) провести протягом шести місяців аудит системи моніторингу ризиків і критеріїв для блокування податкових накладних та процедур і критеріїв їх розблокування шляхом проведення перевірки ДПС стосовно виконання функцій з реалізації механізму зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі – ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Реєстр), діяльності комісій з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі, визначених порядками, затвердженими постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 “Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних” (далі – постанова № 1165), за 2021-2023 роки, про результати проведеного аудиту повідомити КМУ протягом двох місяців після його закінчення.
Спеціалісти Служби наголошують, що терміни, які вживаються у Рішенні РНБО, такі як: “система моніторингу ризиків”, “критерії для блокування податкових накладних”, а також “процедури і критерії розблокування податкових накладних”, відсутні у чинному законодавстві України. У зв’язку з чим, з урахуванням того, що рішення РНБОУ, введені в дію указами Президента України, є обов’язковими до виконання органами виконавчої влади (стаття 10 Закону України “Про Раду національної безпеки і оборони України”), застосування таких термінів у рішенні РНБОУ порушує принципи законності для органів виконавчої влади.
Довідково. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 26 Закону України “Про Кабінет Міністрів України” передбачено, що Кабінет Міністрів України забезпечує виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених у дію указами Президента України, що відповідають положенням Конституції України.
Планом організації виконання рішення РНБО, схваленим на засіданні Кабінету Міністрів 26.01.2024 (розділ 5 протоколу 10) Мінфіну доручено, разом з Мінекономіки та ДПС невідкладно забезпечити виконання зазначеного завдання про результати поінформувати Кабінет Міністрів та апарат РНБО.
Встановлено, що рішенням РНБОУ було визначено невідкладно провести аудит системи моніторингу ризиків і критеріїв для блокування податкових накладних та процедур і критеріїв їх розблокування, натомість Розпорядження було прийнято лише 24.05.2024, при цьому зазначеним актом доручено провести аудит протягом шести місяців та про результати проведеного аудиту повідомити КМУ протягом двох місяців після його закінчення. За висновками спеціалістів Служби, виконання КМУ поставленого завдання, визначеного як невідкладне, у строки встановлені Розпорядженням є порушенням вимог рішення РНБОУ.
Розробником проєкту Розпорядження є Мінфін. З отриманих документів щодо прийняття акту встановлено, що Міністерством юстиції України (далі – Мінюст) зроблено у висновку зауваження щодо порушення строку виконання аудиту, який було визначено рішенням РНБОУ як невідкладний.
Планом організації виконання рішення РНБО доручено Мінфіну, разом з Мінекономіки та ДПС невідкладно забезпечити виконання зазначеного завдання, водночас, проєктом Розпорядження передбачалось Мінфіну, разом з Держаудитслужбою та ДПС провести зазначені заходи. У зв’язку із зазначеним Мінекономіки було подано зауваження, що стосувались включення представників Мінекономіки до складу робочої групи, яке було розглянуто на узгоджувальній нараді та у подальшому знято.
За висновками спеціалістів Служби проєкт Розпорядження було розроблено Мінфіном у зв’язку із відсутністю законодавчо визначених процедур провести “аудит системи моніторингу ризиків і критеріїв для блокування податкових накладних та процедур і критеріїв їх розблокування”, та необхідністю виконання підпункту “б” пункту 2 рішення РНБОУ.
Натомість, в ході розробки проєкту Розпорядження було допущено ряд правових помилок, які, за висновками спеціалістів Служби, можуть негативно вплинути на результат виконання завдання визначеного рішенням РНБО.
Так, в Рішенні РНБОУ визначались завдання провести аудит як “блокування податкових накладних”, так і “процедур і критеріїв їх розблокування”.
Процедури зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі (зазначені в рішенні РНБО як “блокування”) визначаються постановою № 1165, яку прийнято відповідно до статті 56 і пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), завдання щодо перевірки дотримання вимог якої визначені в Розпорядженні.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі (зазначений як “процедури і критерії їх розблокування”) визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520 (далі – наказ № 520), який прийнято відповідно до пункту 20.2 статті 20 ПКУ. При цьому в Розпорядженні не визначено завдання Мінфіну, Держаудитслужбі та ДПС провести перевірку дотримання вимог Порядку № 520 органами ДПС.
Підтвердженням того, що перевіркою можуть бути не охоплені процедури прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі є документи прийняті Мінфіном на виконання Розпорядження. Так, з отриманих документів встановлено, що міністром фінансів видано наказ від 01.08.2024 №384 “Деякі питання проведення перевірки Державної податкової служби України стосовно виконання функцій з реалізації механізму зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних”, яким затверджено програму перевірки. Також, з отриманих документів щодо виконання Розпорядження встановлено склад робочої групи з проведення перевірки та Робочий план перевірки. В зазначеній програмі перевірки визначено її мету та питання, що підлягають з’ясуванню під час її проведення, які, зокрема стосуються: перевірки діяльності комісій з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі, визначених Порядком зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі та Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, про неврахування таблиці даних платника ПДВ, про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості. Тобто перевіркою можуть охоплюватись лише питання дотримання вимог постанови № 1165. У Робочому плані також відсутні питання перевірки органів ДПС щодо дотримання вимог Порядку № 520.
З урахуванням зазначеного, за висновками спеціалістів Служби, наявні ризики того, що рішення РНБО, в частині аудиту процедур і критеріїв розблокування не буде виконано.
При цьому перевіркою можуть бути не досліджені наступні питання:
- правомірність рішень комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК з підстав надання платником податку, на думку комісії, копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, у тому числі, при відсутності будь-якого обґрунтування прийнятого комісією рішення;
- правомірність рішень комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК з підстав, на думку комісії, ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів, при їх фактичному поданні платником;
- аналіз причин скасованих в адміністративному/судовому порядку рішень комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК;
- результативність правової роботи в органах ДПС з питань судового оскарження рішень про відмову в реєстрації ПН/РК, обсягів коштів витрачених органами ДПС на сплату судового збору у таких справах, усунення недоліків у правовому забезпеченні діяльності ДПС;
- правомірність визначення наказом № 520 підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, за умови, що пунктом 20.2 статті 20 ПКУ Мінфіну визначено повноваження розробити лише порядок (процедуру);
- інші питання, пов’язані із прийняттям комісіями регіонального рівня рішень про відмову в реєстрації ПН/РК відповідно до вимог наказу № 520.
Окрім того, Порядок № 886, на підставі якого проводиться перевірка, визначає процедуру проведення за рішенням КМУ, дорученням Прем’єр-міністра України перевірки робочими групами центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів фінансово-господарської діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади, а також суб’єктів господарювання державного сектору економіки. Водночас, Розпорядженням визначено завдання Мінфіну разом з Держаудитслужбою та ДПС провести перевірку ДПС стосовно виконання функцій з реалізації механізму зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі, діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової ПН/РК в Реєстрі. За висновками спеціалістів Служби зазначене є порушенням вимог Порядку № 886.
За висновками спеціалістів Служби Мінфін, як розробник нормативно-правових документів, які регулюють питання зупинення реєстрації ПН/РК (постанови 1165 та наказу 520), та як орган, який забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової політики, зобов’язаний забезпечити проведення незалежної, об’єктивної, всебічної та повної перевірки діяльності ДПС.
Робочим планом перевірки визначено до 25.01.2025 направити загальну довідку з проведення перевірки до КМУ, Держаудитслужби та ДПС.
Листом від 07.02.2025 Мінфіном повідомлено Службу, що доступ до запитуваної інформації було обмежено в інтересах національної безпеки для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, а також у зв’язку з тим, що розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам, шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні. Відповідно, загальна довідка проведення перевірки ДПС стосовно вищевказаних питань є документом з обмеженим доступом, якому присвоєно гриф “Для службового користування”. З урахуванням зазначеного, перевірити чи було всебічно, повно та об’єктивно досліджено вищевказаною перевіркою питання правомірності рішень комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК не представляється можливим.
Висновок
За висновками спеціалістів Служби рішення РНБОУ, введене в дію Указом Президента України від 23.01.2024 № 21/2024, містило завдання Кабінету Міністрів України вчинити дії, що не передбачені нормами чинного законодавства. Як наслідок, Кабінету Міністрів України, задля усунення допущених у рішенні помилок та забезпечення виконання завдань визначених у рішенні РНБО, знадобилось приймати окреме рішення організаційно-розпорядчого характеру. У свою чергу, Мінфіном, як розробником проєкту розпорядження, підготовлено зазначений проєкт із зволіканням строків та можливо із зменшенням обсягу завдань, ніж було визначено рішенням РНБО. В результаті чого наявні ризики того, що Мінфіном не забезпечено незалежної, об’єктивної, всебічної та повної перевірки (аудиту) ДПС із вищевказаних питань.
Додаткова інформація:
За даними опублікованими народною депутаткою Ніною Южаніною всього у 2024 році було зупинено реєстрацію 2,33 млн ПН/РК, загальна сума ПДВ по зупинених ПН/РК склала майже 54 млрд грн, при цьому в подальшому платники довели (комісії ДПС + суди) право на реєстрацію 1,75 млн ПН/РК (71% від зупинених ПН/РК) на суму ПДВ майже 40 млрд грн (74% від суми ПДВ, реєстрація по якому зупинена). 94% платникам, які подали документи комісіям для відновлення реєстрації 1,75 млн ПН/РК, комісії зареєстрували своїм рішення 1,66 млн РН/РК або 95%. За 2024 рік з 2 744 млрд грн фактично зупинено реєстрацію ПДВ на суму 14 млрд грн або 0,5 % всієї суми ПДВ.
Заходи
З урахуванням висновків і пропозицій спеціалістів, Службою буде вжито наступні заходи:
Направлено повідомлення до апарату РНБО з пропозиціями здійснити заходи контролю за виконанням рішення РНБОУ від 23.01.2024 “Про невідкладні заходи із забезпечення економічної безпеки на період дії правового режиму воєнного стану”, введеного в дію Указом Президента України від 23.01.2024 №21/2024, в частині виконання підпункту “б” пункту 2. За результатами здійснення контролю, у разі наявності підстав, порушити в установленому порядку питання щодо відповідальності посадових осіб.
Направлено до міністра фінансів повідомлення з пропозиціями провести аналіз наказу № 520 на відповідність вимогам пункту 20.2 статті 20 ПКУ, за наявності підстав прийняти рішення щодо проведення перевірки діяльності ДПС та її територіальних органів з питань правомірності рішень комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК.
Направлено до ДПС повідомлення з пропозиціями проведення перевірки діяльності територіальних органів ДПС з питань правомірності рішень комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК, у тому числі, з підстав надання платником податку, на думку комісії, копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів; ефективності правової роботи в органах ДПС з питань судового оскарження рішень про відмову в реєстрації ПН/РК; інших питань, пов’язаних із прийняттям комісіями регіонального рівня рішень про відмову в реєстрації ПН/РК відповідно до вимог наказу № 520.
Використання будь-яких матеріалів (повне або часткове), розміщених на сайті 3222.UA, дозволяється за умови обов’язкового посилання на джерело наступного змісту: “за матеріалами “Єдина служба правової допомоги”, сайт 3222.UA”.
Якщо Вам необхідно отримати правову консультацію з питань, які висвітлені у даному матеріалі – телефонуйте на номер нашої гарячої лінії або відправляйте звернення на електронну адресу: [email protected]
Автор матеріалу: Єдина служба правової допомоги
порядковий номер випуску і дата його виходу: 01/02-25/І від 12.02.2025 року