Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації, а також дії, пов’язані з автоматичною державною реєстрацією прав, можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
Рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України або до суду.
Під час розгляду скарг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухомість і бізнесу Мін’юст виявляє випадки реєстраційного рейдерства, що здійснюються шляхом неправомірних дій у реєстрах: Державному реєстрі прав та ЄДР.
Наявні випадки, коли рейдерство здійснюється шляхом незаконних дій у двох реєстрах одночасно.
Так, до очевидних порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації можна віднести:
- проведення реєстраційних дій за наявності в ЄДР або Державному реєстрі прав відомостей про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційних дій;
- проведення реєстраційних дій з порушенням встановленого законом територіального принципу державної реєстрації (наприклад, державний реєстратор, робоче місце якого знаходиться в місті Києві, проводить реєстраційні дії щодо реєстрації права власності на об’єкт нерухомого майна, що знаходиться у місті Луцьку);
- проведення реєстраційних дій у Державному реєстрі прав на нерухоме майно за наявності зареєстрованих обтяжень речових прав на таке майно;
- проведення реєстраційних дій за відсутності долучених до ЄДР або Державного реєстру прав електронних копій документів, виготовлених шляхом сканування;
- проведення реєстраційних дій у Державному реєстрі прав за відсутності повного пакету документів, що підтверджують набуття права власності, та за умови відсутності відповідних відомостей у Реєстрі прав власності на нерухоме майно;
- встановлення факту застосування санкцій відповідно до Закону України «Про санкції», які унеможливлюють проведення державної реєстрації.
Хто може звернутися зі скаргою?
Скарга на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації або територіального органу Міністерства юстиції України подається особою, права якої порушено.
До скарги, що подається представником скаржника, додається довіреність чи інший документ, що підтверджує його повноваження, або копія такого документа, засвідчена у встановленому порядку.
Які є строки на подання скарги?
Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів особою, права якої порушено, протягом двох місяців з дня, коли така особа дізналася чи могла дізнатися про порушення своїх прав, та, у випадку подання скарги в сфері державної реєстрації бізнесу, не пізніше одного року з дня прийняття відповідного рішення, здійснення дії або бездіяльності.
Міністерство юстиції України набуло повноваження в сфері розгляду скарг у сфері державної реєстрації з 01.01.2016. У зв’язку з цим скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації, що прийняті, вчинені до 01.01.2016, підлягають залишенню без розгляду по суті.
Які обов’язкові реквізити має містити скарга?
Скарга у сфері державної реєстрації подається у письмовій формі та має містити відомості про прізвище, ім’я, по батькові (найменування) скаржника, його місце проживання (місцезнаходження), номер телефону та/або адресу електронної пошти, суть (реквізити) оскаржуваного рішення, дій або бездіяльності, обставини, якими обґрунтовується порушення прав скаржника, а також прохання (вимоги) скаржника та дату складення скарги. Скарга на рішення державного реєстратора, прийняте всупереч санкціям, застосованим відповідно до Закону України «Про санкції», має містити обставини, якими суб’єкт подання скарги обґрунтовує недотримання чи порушення державним реєстратором відповідних санкцій.
Якщо з дня прийняття оскаржуваного рішення, здійснення дії або бездіяльності спливло більше двох місяців, а у випадку, оскарження рішення територіального органу Міністерства юстиції, – більше одного місяця, скарга має містити також відомості про дату, коли скаржник дізнався про порушення своїх прав.
Скарга на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації прав має бути підписана скаржником або його представником. Така скарга може бути подана в електронній формі за умови підписання її скаржником або його представником з використанням кваліфікованого електронного підпису або застосуванням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри відповідно до вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». До скарги, підписаної представником, додаються докази на підтвердження його повноважень.
До скарги можуть бути додані документи (їх копії), що підтверджують порушення прав скаржника.
Як здійснюється розгляд скарг у сфері державної реєстрації?
Під час розгляду скарги у сфері державної реєстрації Мін’юст чи відповідний територіальний орган встановлює наявність обставин, якими обґрунтовано скаргу, та інших обставин, які мають значення для її об’єктивного розгляду, зокрема шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – реєстри), у разі необхідності витребовує документи (інформацію) і вирішує:
- чи мало місце рішення, дія або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації, територіального органу Мін’юсту;
- чи було оскаржуване рішення, дія або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації, територіального органу Мін’юсту прийнято, вчинено на законних підставах;
- чи належить задовольнити скаргу у сфері державної реєстрації, відмовити в її задоволенні або залишити скаргу без розгляду її по суті;
- чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у скарзі у сфері державної реєстрації;
- які рішення підлягають анулюванню або які дії, що випливають з факту анулювання рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
Розгляд скарг у сфері державної реєстрації здійснюється колегіально, крім випадків, визначених законодавством.
Для забезпечення колегіального розгляду скарг у сфері державної реєстрації Мін’юстом чи його територіальними органами утворюються постійно діючі колегії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі – колегії).
Скарга, розгляд якої не належить до компетенції Міністерства юстиції України, його територіального органу, не пізніше п’яти днів з дня її надходження направляється за належністю, про що повідомляється скаржник.
Скарга на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації, що подана особою, яка не має на це повноважень, або не містить відомостей про прізвище, ім’я, по батькові (найменування) скаржника, його місце проживання (місцезнаходження), суть (реквізити) оскаржуваного рішення, дій або бездіяльності, обставини, якими обґрунтовується порушення прав скаржника, дати, коли скаржник дізнався про порушення своїх прав (якщо зазначення такої дати є обов’язковим), підпис скаржника або його представника, повертається скаржнику на підставі мотивованого рішення Міністерства юстиції України, його територіального органу не пізніш як через 15 днів з дня її надходження.
При цьому повернення скарги не позбавляє скаржника права на повторне її подання в установленому порядку, а перебіг строку на оскарження зупиняється з дня подання скарги до дня її повернення скаржнику.
Під час воєнного стану за 15 днів до дня засідання колегії скаржник, заінтересовані сторони та суб’єкт оскарження повідомляються про дату засідання колегії шляхом розміщення оголошення на веб-сайті (Засідання колегій (minjust.gov.ua)). Також про розгляд скарги заінтересовані сторони повідомляються засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі, доданих до неї документах, повідомлено заінтересованою особою або встановлено з інших офіційних джерел).
Розгляд скарг у сфері державної реєстрації під час дії воєнного стану проводиться без участі скаржника, суб’єкта оскарження, інших заінтересованих осіб.
Під час дії воєнного стану суб’єкт оскарження, інші заінтересовані особи мають право заявити клопотання про надсилання їм матеріалів скарги в електронній формі на адресу електронної пошти. Клопотання може бути надіслане на адресу електронної пошти: [email protected].
Скаржник, суб’єкт оскарження, інші заінтересовані особи мають право подавати письмові пояснення по суті скарги. Пояснення можуть бути надіслані на адресу електронної пошти: [email protected].
З метою належного з’ясування усіх обставин, зокрема, витребування документів (інформації), розгляд скарги може бути відкладено.
За результатом розгляду скарги колегія шляхом голосування приймає рішення, що оформлюється відповідним висновком, на підставі якого вже приймається рішення Міністерства юстиції у формі наказу.
Розгляд колегією скарги здійснюється повторно у разі доручення Мін’юсту щодо перегляду відповідної скарги з мотивів невідповідності висновку колегії вимогам законодавства, неналежного дослідження обставин відповідної скарги або неналежного мотивування відповідного рішення.
Результати розгляду скарги.
За результатами розгляду скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації Міністерство юстиції України, його територіальні органи приймають одне з таких мотивованих рішень у формі наказу:
- про задоволення скарги (якщо оскаржувані рішення, дії або бездіяльність не відповідають законодавству у сфері державної реєстрації);
- про відмову в задоволенні скарги (якщо оскаржувані рішення, дії або бездіяльність відповідають законодавству у сфері державної реєстрації);
- про залишення скарги без розгляду по суті.
Міністерство юстиції України, його територіальні органи залишають скаргу на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації без розгляду по суті, якщо:
1) встановлений цим Законом для подання скарги строк сплив до дня її подання;
2) Міністерством юстиції України, його територіальним органом за результатами розгляду скарги з такого самого питання вже приймалося рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні;
3) наявна інформація про відкрите за заявою скаржника судове провадження, предметом якого є оскарження тих самих рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації;
4) скаргу подано особою, права якої у зв’язку з оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю у сфері державної реєстрації не порушено;
5) скаргу подано особою, яка не має на це повноважень;
6) скаржником подано до Міністерства юстиції України, його територіального органу заяву про залишення скарги без розгляду;
7) набрало законної сили судове рішення, яким оскаржуване рішення скасовано або оскаржувані дії, бездіяльність у сфері державної реєстрації визнані вчиненими з порушенням цього Закону та анульовані;
8) скаргу подано на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації, що прийняті, вчинені до 1 січня 2016 року.
У разі задоволення скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації прав Міністерство юстиції України, його територіальні органи приймають рішення про:
1) визнання прийнятим з порушенням закону та анулювання рішення державного реєстратора, анулювання рішення територіального органу Міністерства юстиції України;
2) виправлення технічної помилки, допущеної державним реєстратором, або про зобов’язання державного реєстратора виправити допущену ним технічну помилку;
3) зобов’язання державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав усунути допущені ними порушення з визначенням строків виконання такого зобов’язання;
4) тимчасове блокування або про анулювання доступу державного реєстратора до реєстрів.
5) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України;
6) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
Якщо під час розгляду Мін’юстом скарги у сфері державної реєстрації не виявлено підстав для її залишення без розгляду чи підстав для пересилання її за належністю, проте встановлено наявність очевидних порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін’юсту, розгляд такої скарги здійснюється Мін’юстом на підставі службової записки посадових осіб Мін’юсту, погодженої заступником Міністра, невідкладно без розгляду її колегіально.
Рішення у формі наказу за результатом розгляду скарги у сері державної реєстрації, висновок колегії (у разі розгляду скарг у сфері державної реєстрації колегіально) або їх засвідчені копії розміщуються на офіційному веб-сайті Мін’юсту чи відповідного територіального органу не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після прийняття рішення Мін’юстом чи відповідним територіальним органом (Архів рішень, прийнятих за результатами розгляду скарг у сфері державної реєстрації (minjust.gov.ua)).
Міністерство юстиції України, його територіальний орган може з власної ініціативи або за заявою заінтересованої особи виправити технічні описки (помилки), допущені в рішенні, прийнятому за результатами розгляду скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації.
У разі скасування судом рішення Мін’юсту за результатами розгляду скарги у сфері державної реєстрації Мін’юст забезпечує новий розгляд такої скарги відповідно до встановленого порядку.
Інформація станом на 01.07.2024