Відбулась зустріч бізнесу Європейської Бізнес Асоціації з Ярославом Железняком Заступником голови Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики щодо реформи БЕБ, податкової служби та митниці.
Так, пан Железняк зазначив, що наразі Закон України про перезавантаження БЕБ перебуває на стадії імплементації . Необхідно провести переатестацію 700 спеціалістів – за 1,5 роки. Зараз розпочато процес створення конкурсної комісії на обрання керівника БЕБ. Крім того ще необхідно створити дві комісії для переатестації діючих працівників і набору нових. Відповідно, потрібно буде по 6 кандидатів в кожну з цих комісій, в ідеалі, це мають бути люди від бізнесу, НГО, аналітичних центрів, тощо. Якщо працівники БЕБ не пройдуть переатестації – в оновленому БЕБ вони не працюватимуть, на їх місце наберуть нових працівників. Ярослав Железняк подякував Асоціації за підтримку реформи. Він вірить у її успіх.
Стосовно митниці ситуація дуже схожа на БЕБ, але супротиву до реформи від різних інституцій менше. Є законопроект № 6490-д,який прийнятий в 1 читанні – ще більш радикальний ніж БЕБ. Більше того, реформування митниці – це наше зобов’язання перед МВФ. Тому варіанту проігнорувати її немає. Передбачається проведення реформи подібної до БЕБ – переатестація старих працівників, обрання Голови ДМСУ конкурсною комісією за участі міжнародників, тощо. Окрема комісія має переатестувати центральний апарат та регіональні митниці – це десь 700 людей протягом 1,5 років. Інша комісія має провести конкурс на вакантні посади. Переатестація нижньої ланки працівників митниць повинна відбутись протягом 3х років також всіх буде переведено на контракт. Спільнота вітає необхідність реформування! Проте, бізнес все ж акцентував, що важливо в рамках реформи забезпечити гідну зарплату співробітникам, на рівні приватного сектору, що і передбачено згаданим ПЗУ 6490-д – адже низька заробітна плата зведе нанівець будь-яку реформу, що вже неодноразово відбувалось. Крім того, важливо припинити практику доведення Міністерством фінансів України планових показників надходжень до Держбюджету, як Держмитслужбі так і іншим контролюючим органам, адже такі індикативи не є показником якості роботи служби і неупередженості у прийнятті рішень щодо повноти сплати митних платежів, а лише стимулюють корупцію і тиск на бізнес. Пан Железняк акцентував, що настрої на реформу в країні є. Тож, сподіваємось, вона скоро розпочнеться.
Важливим є також перезавантаження податкової служби, аби змінилась і корпоративна культура цього надважливого державного органу. ДПС України повинна припинити бути механізмом необгрунтованого тиску на прозорий бізнес та перетворитись на орган, який забезпечує якісний сервіс для сумлінного бізнесу та водночас ефективно бореться із тими, хто використовує схеми уникнення від оподаткування.
І наостанок мова також йшла про активно обговорюваний наразі законопроєкт №11416, яким пропонується підвищення податків. Пан Железняк найперше зазначив, що перед його прийняттям важливо провести реформу митниці. Наразі він не бачить голосів задля підтримки законопроєкту. Безумовно, прозорий бізнес розуміє необхідність наповнення бюджету, водночас, обрані методи мають бути розумними та корисними для майбутнього країни. Тож пропозиції бізнесу – в першу чергу звернути увагу на фіскальний потенціал, який прихований у тіньовому секторі економіки, запустити економічне бронювання як додаткове джерело надходжень до бюджету, оцінити, чи є якісь бюджетні програми, від яких варто відмовитись на даному етапі (наприклад, кешбек по програмі “купуй українське”, тощо). Бо наслідки суто підвищення податків для білого бізнесу можуть бути абсолютно протилежними офіційно озвученим (занадто оптимістичним) очікуванням та вкрай негативними для країни та економіки.
Щиро дякуємо Ярославу Железняку за зустріч, важливі інсайти та щиро сподіваємось на продовження співпраці для дійсно успішного проведення вище зазначених реформ та інших змін!