Вимоги до особи, відповідальної за військовий облік на підприємстві

В штаті 11 працівників. Чи може бути відповідальною особою зовнішній сумісник? Якщо ні, то яка відповідальність? Яка відповідальність можлива у разі непроходження відповідної кваліфікаційної підготовки такої особи відповідно нового порядку ведення військового обліку? Яка відповідальність можлива у разі непризначення доплати відповідно нового порядку ведення військового обліку?

Згідно з пп. 8 Порядку №1487 обов’язки з ведення військового обліку на підприємствах покладаються на працівників служби персоналу, служби управління персоналом. За відсутності штатної одиниці служби персоналу обов’язки з ведення військового обліку покладаються на особу, яка веде облік працівників на підприємстві. Це зазвичай кадровик, але може бути бухгалтер чи інша особа, яка на це уповноважена.

Вимог щодо того, що особа, яка відповідальна за ведення військового обліку на підприємстві, має працювати лише за основним місцем роботи, законодавство не містить. Тому, якщо такі обов’язки буде покладено на працівника, який працює за сумісництвом, штрафу не буде.

Для належного функціонування системи військового обліку (забезпечення її автоматизації із застосуванням Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів) визначається кількість осіб, відповідальних за ведення військового обліку, з урахуванням норм визначених п. 9 Порядку №1487.

Зважаючи, що на підприємстві 11 працівників, брати в штат окрему особу, яка відповідатиме за ведення військового обліку, не потрібно, достатньо покласти ці обов’язки на особу, що відповідальна за облік працівників, якій встановлюється доплата в розмірі до 50 % посадового окладу (п. 10 Порядку № 1487). Така доплата була передбачена і раніше Порядком №921.

Свого часу, Мінсоцполітики у листі від 09.02.2018 р. №227/0/101-18/281 щодо проведення доплати зазначила, якщо на посадову особу кадрового підрозділу або служби управління персоналом покладаються додаткові обов’язки з ведення військового обліку, які не передбачено посадовою інструкцією, то за їх виконання встановлюється відповідна доплата. Якщо в посадовій інструкції, наприклад, інспектора з кадрів, визначено завдання з ведення військового обліку, то доплата, передбачена Порядком, не виплачується. У такому разі відповідальна особа при веденні військового обліку виконує свої безпосередні обов’язки та отримує відповідну оплату з урахуванням виконання зазначених функціональних обов’язків.

Тож, доплата в розмірі до 50% посадового окладувиплачується або не виплачується залежно від того, чи передбачено такий обов’язок посадовою інструкцією.

Особи, відповідальні за ведення військового обліку (крім державних службовців), повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним для інспектора з військового обліку відповідно до національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій». Також вони мають обов’язково проходити підвищення кваліфікації не рідше одного разу на п’ять років. Підвищення кваліфікації проводиться ліцензованими закладами освіти, що провадять освітню діяльність з підвищення кваліфікації працівників.Такі заклади освіти кожні два роки погоджують з Генеральним штабом Збройних Сил програми підготовки.

Підприємства щороку до 1 жовтня визначають потребу в підвищенні кваліфікації цих працівників (п. 12 Порядку №1487). Таку потребу, доречно, передбачати у наказі. Так, відповідно до п. 72 Порядку №1487 підприємства щороку до 1 лютого видають накази про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний рік на підставі звітів, результатів вжитих заходів та перевірок стану військового обліку в минулому році відповідно до компетенції.

Крім того, наказами підприємств визначаються завдання щодо методичного забезпечення військового обліку, підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку, інші заходи щодо поліпшення стану військового обліку, а також затверджуються плани перевірок стану військового обліку на підприємствах, які перебувають у сфері їх управління.

Прямої норми, яка б передбачала відповідальність за те, що особа, яка відповідальна за ведення військового обліку, не підвищує свою кваліфікацію, в законодавстві немає. Проте, всвою чергу, Генштаб, згідно з п. 75 Порядку №1487, має право здійснювати перевірку стану військового обліку, складати за результатами перевірки акти та з метою забезпечення функціонування системи військового обліку на підставі результатів аналізу звітних даних, проведених заходів та перевірок стану військового обліку має право розробляти та щороку до 1 березня подавати в установленому порядку Кабінетові Міністрів України інформацію, зокрема, про підвищення кваліфікації посадових осіб на підприємствах, а також розробляти та вносити в установленому порядку відповідні проекти актів, спрямованих на врегулювання питань щодо ведення військового обліку.

Отже, виходить, що у разі виявлення систематичних порушень під час перевірок, невідповідності осіб кваліфікаційним вимогам, можуть бути впроваджені штрафні санкції або прирівняння їх до порушень законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

Проте на сьогодні за порушення, визначені п. 87 Порядку №1487, посадові особи несуть адміністративнувідповідальність як за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію за ч. 2 ст. 210-1 КпАП, яка передбачає штраф від 3400 до 5100 грн. У разі повторного протягом року вчинення порушення особою, яка вже була піддана адмінстягненню, а також за таке порушення в особливий період штраф становитиме від 5100 до 8500 грн. Накладають ці штрафи територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ст. 235 КпАП).