Для мінімізації для бізнесу негативних наслідків раптового відновлення податкових перевірок, Ніна Южаніна разом зі своїми колегами подала до податкового комітету ВРУ ряд правок до проєкту № 10016-д щодо:
►відновлення документальних перевірок з 1 січня 2024 року (проєкт передбачає з 1 листопада 2023 року);
► збереження мораторію на документальні перевірки до завершення воєнного стану для платників єдиного податку 1 та 2 груп (проєкт передбачає до 1 серпня 2024 року);
► відновлення для податкової довоєнного порядку внесення змін до плану-графіка проведення планових документальних перевірок (по 1 разу у першому та другому кварталі, а не щомісяця, як у проєкті);
► непоширення критерію щодо рівня сплати податку на прибуток (при складанні плану-графіка) на платників єдиного податку та платників податків, які звільнені від сплати податку на прибуток, – бо включать безпідставно всіх;
► чіткого визначення підприємств відповідної галузі (на рівні коду економічної діяльності) та підприємств відповідного регіону (на рівні району) при формування плану-графіка перевірок;
► інформування в електронному кабінеті кожного платника податків, що відповідає критеріям для включення до плану-графіка, про відповідність таким критеріям
(якщо таке повідомлення не буде направлене протягом 30 днів з дня набрання чинності цим законом, податковій заборонено включати платника до плану-графіка перевірок);
► надання права платникам податків бути присутніми під час розгляду скарги на рішення податкових органів (закріплення на рівні ПКУ) з одночасним поширенням цього порядку на рішення про відмову в реєстрації податкових накладних (сьогодні ця норма відсутня);
► збільшення до 2 млн гривень порогу для обов’язкової реєстрації платником ПДВ (сьогодні поріг — 1 млн гривень);
► продовження до завершення воєнного стану звільнення від ПДВ при ввезенні безпілотників, тепловізорів, антидронових рушниць, рацій та прицілів (пільга діє до 1 січня 2024 року).
Далі нардеп роз’яснює чому відновлення документальних перевірок не бажане.
Згідно з даними ДПС протягом січня – серпня 2023 року до ДПС надійшло 72 572 скарги на 75 774 рішення контролюючих органів (податкових повідомлень-рішень, рішень про нарахування пені та накладення штрафу та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій, вимог, постанов та інших рішень).
І це майже у 14 разів більше, ніж за весь 2022 рік.
Можна сказати, що ДПС у 2023 році вже вийшла на довоєнний рівень, коли станом на 01.01.2022 року оскаржувалось в адміністративному порядку майже 80 тис. рішень, при цьому 40% рішень податкової були повністю скасовані.
Тож процедури адміністративного оскарження дуже важливі для платників.
Ніна Южаніна нагадує, що з мирного життя ми пам’ятаємо, що значна кількість рішень податкової про донарахування завжди оскаржувалась платниками в адміністративному та/або судовому порядку.
Зараз у ПКУ не закріплено право платника податків брати участь у розгляді податковою його скарги, така можливість згадується лише у підзаконному акті (наказ Мінфіну 21.10.2015 р. № 916).
Крім того, як нещодавно з’ясувалось і сам голова податкового комітету ВРУ був здивований тим, що платники податків не можуть брати участь і фізично бути присутніми при розгляді податківцями скарг щодо блокування ПН/РК.
Тому було подано правку до ПКУ про закріплення на законодавчому рівні права платника податків брати участь у розгляді його скарги на будь-яке рішення ДПС, у тому числі щодо блокування ПН/РК.