Українські аграрії стурбовані підвищенням акцизу на пальне та його впливом на собівартість аграрної продукції, – зазначають у Комітеті з питань аграрної та земельної політики.
Зокрема, на розгляд Верховної Ради України підготовлено проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку (реєстр. №11256-2),який розроблено на виконання Додатку XXVIII до глави 4 «Оподаткування» розділу V «Економічне і галузеве співробітництво» Угоди про асоціацію імплементація положень Директиви Ради № 2003/96/ЄС від 27.10.2003 про реструктуризацію системи Співтовариства щодо оподаткування енергопродуктів та електроенергії.
Проектом закладається поетапне підвищення акцизів на різні види пального до 01.01.2028 р. На кінцевому етапі акциз на бензин становитиме 359 євро за 1000 л, на дизельне пальне – 330 євро за 1000 л, на скраплений газ – 70 євро за 1000 л.
До Комітету вже звернулись профільні аграрні організації та асоціації, які зазначають, що наслідком підвищення розміру акцизних ставок на пальне до 2028 року призведе до додаткових витрат для товаровиробників у розмірі понад 13 млрд грн щороку. Оскільки в структурі собівартості сільськогосподарської продукції пальне займає до 10%, собівартість виробництва і реалізація вже цьогорічної продукції тільки за рахунок «паливного» фактору може зрости на декілька відсотків.
За розрахунками експертів внаслідок такого зростання паливного акцизу протягом 2025 року аграрії сплатять додаткових 5,5 млрд. грн., а починаючи з 2028 року – додаткових 14 млрд. грн.
В умовах війни, постійних терористичних обстрілів з боку ворога, зростання вартості засобів виробництва, знищення інфраструктури, відключень електроенергії підвищення паливного акцизу матиме негативний вплив на виробництво аграрної продукції та забезпечення продовольчої безпеки країни і значно послабить конкурентоспроможність українських агровиробників.
Так, Україна крок за кроком йде на шляху євроінтеграції та поступово здійснюється процес імплементації законодавства Європейського Союзу. Водночас, положеннями Директиви №2003/96/ЄС передбачено можливість встановлення спеціальних знижених ставок акцизного податку для сільськогосподарської техніки, яка задіяна в обробці полів та для якої встановлена мінімальна ставка податку на рівні 21 євро за 1000 літрів дизпалива. Саме ця ставка застосовується зараз, зокрема в Румунії, а в Польщі фермерські господарства отримують відшкодування паливного акцизу в повному обсязі і фактично його не сплачують.
У Європейському Союзі аграрні бізнеси, які не користуються дорогами загального значення, сплачують лише 50% встановленого акцизу. В Україні аграрії вже сплачують значно більше, ніж їхні європейські колеги.
У країнах Східної Європи, таких як Литва, Латвія, Румунія, акциз складає не більше 60 євро на тисячу літрів, тоді як в Україні бізнес змушений платити 139 євро на тисячу літрів.
Якщо до 2028 року акциз буде збільшено до 330 євро за тисячу літрів, то український бізнес сплачуватиме в 5 разів більше, ніж європейські підприємства.
Таким чином запропоновані норми проекту ставлять буквально на коліна українські аграрні підприємства та позбавляють можливості конкурувати на європейському та міжнародному ринках сільськогосподарської продукції. А особливо це вплине на збільшення вартості продукції для українських споживачів.
Зрозуміло, що кошти зараз потрібні для оборони, але українські асоціації та організації внесли пропозиції, щоб після закінчення війни ставка акцизу не перевищувала 50%. Це допоможе бізнесу та товаровиробникам краще планувати свою діяльність.
Всі пропозиції та поправки народних депутатів України – членів Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики до зазначеного законопроекту не підтримані.