Члени Української Ради Бізнесу, до складу якої входить 117 бізнес-асоціацій різних галузей економіки, засвідчують вам свою повагу та звертаються з наступним:
18 липня 2024 року у Верховній Раді України зареєстровано проєкт Закону України № 11416 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі – законопроєкт), який, на меті має збільшити надходження коштів до Державного бюджету. На думку фахівців УРБ – зазначений законопроєкт має низку негативних норм для стабільної роботи підприємств та економіки (зокрема підвищений військовий збір для найманих працівників, податок з обороту підприємств, військовий збір на ювелірні вироби та автомобілі), адже здебільшого покладає навантаження на сумлінний бізнес та найманих працівників.
Розробники законопроєкту не враховують негативні наслідки від його прийняття, які будуть у зменшенні ділової активності, що призведуть до зниження загальної бази оподаткування, збільшення ризиків тінізації економіки та впровадження різних схем щодо податкової оптимізації, які автоматично підіймають ризики корупції.
Впровадження нових видів податків значно обтяжить бізнес та державні органи додатковими формами звітування, необхідністю впровадження нових процедур адміністрування та контролю, та спричинить додатковий фіскальний тиск на український бізнес. На тлі продовження російської агресії, руйнуванні інфраструктури, скороченні ринків та відтоку кадрів – зазначене унеможливлює економічну стабільність.
Поряд з тим, у законопроєкті відсутні заходи боротьби з тіньовою економікою та заходи з підвищення ефективності роботи ДПС. Такі фактори призведуть до дискримінації добросовісного бізнесу та сприятимуть зростанню тіньової економіки.
Фахівці УРБ, розуміючи необхідність розширення бази оподаткування для забезпечення фінансування військових витрат країни без впровадження нових податків, пропонують спрямувати пошук додаткових надходжень у таких напрямах:
1. Активізація заходів для боротьби з тіньовою економікою та підвищення ефективності роботи контролюючих органів, впровадивши системні зміни, які забезпечать додаткові надходження до державного бюджету
- забезпечити повне перезавантаження Митної та Податкової служб комісіями з вирішальним голосом міжнародних експертів для мінімізації “тіньових схем” та наповнення бюджету, встановити ефективні КРІ для БЕБ, ДПС, ДМС, та забезпечити щорічне оцінювання втрат від різних податків за методологією tax gap;
- покращити адміністрування податку на нерухоме майно і використати весь потенціал цього податку;
- максимально автоматизувати процеси податкового адміністрування.
2. Скорочення видатків загальнодержавного бюджету
- переглянути та оптимізувати статті бюджетних видатків для оптимізації структури, збільшити ефективність та невідкладно зменшити видатки бюджету.
3. Залучення бізнес-асоціацій до напрацювання нового проєкту закону та опрацювати варіанти для пошуку інших джерел надходжень до бюджету.
- Провести спільний пошук джерел податкових надходжень до бюджету, замість запропонованих урядом шкідливих для економіки новацій – підвищеного військового збору для найманих працівників, податку з обороту, військового збору на ювелірні вироби та автомобілі.
- Переглянути підходи по введенню нових додаткових зборів та їх адміністрування, та розглянути варіанти введення тимчасової надбавки до вже існуючих податкових ставок податку на додану вартість.
- Уточнити, що норма про поширення повноважень місцевих рад щодо регулювання мінімальний бази оподаткування податком на доходи фізичних осіб поширюється виключно на основне місце роботи при виконанні повної місячної норми робочого часу, зробивши її аналогічною мінімальній базі нарахування ЄСВ.
Український бізнес закликає Уряд та народних депутатів врахувати пропозиції бізнес-спільноти, провести фахове обговорення альтернатив наповнення бюджету та можливого скорочення витрат, і спільно напрацювати оптимальні рішення щодо джерел надходжень до бюджету.