Індивідуалізація покарання та відповідальність за порушення митних правил: що змінює Закон №4323-ІХ?

На початку липня набрав чинності Закон України № 4323-ІХ, який удосконалює підходи до адміністративної відповідальності у сфері порушення митних правил. Один із ключових аспектів нового законодавства – індивідуалізація покарання.

Цей підхід передбачає, що покарання більше не буде шаблонним у всіх випадках.

Навпаки – суди отримують право враховувати не лише сам факт порушення митних правил, але й конкретні обставини справи (характер правопорушення, наміри особи, а також інші пом’якшуючі чи обтяжуючі обставини). Це дозволить забезпечити справедливу і пропорційну відповідальність, як цього вимагають сучасні правові стандарти.

Також Законом передбачено нові діапазони розміру штрафів за найпоширеніші порушення, зокрема:

– порушення строків транзиту або тимчасового ввезення транспортних засобів (частини шості статей 470 та 481 МКУ) – від 8 до 12 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

– недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (ст. 472 МКУ) – від 50 до 100% вартості таких товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Крім того, передбачена можливість альтернативного застосування стягнення у вигляді конфіскації товарів.

Варто зазначити, що раніше санкція за недекларування (ст. 472 МКУ) передбачала суворіші наслідки, ніж відповідальність за більш серйозне правопорушення — переміщення товарів з приховуванням від митного контролю (ст. 483 МКУ). Закон № 4323-ІХ усунув цей дисбаланс, зробивши санкції більш співмірними із рівнем суспільної небезпеки діяння.

Такий підхід узгоджується з принципом справедливості та мінімізує ризики порушення прав людини.

У разі, якщо суд у справах про порушення митних правил, передбачених частинами шостими статей 470 та 481 МКУ, не застосував конфіскацію авто, або справа була закрита, або ж завершилася мировою угодою – закон зобов’язує особу у десятиденний строк вивезти транспортний засіб за межі митної території України, або помістити його в інший митний режим.

Невиконання цього обов’язку – наприклад, залишення авто в Україні – тягне за собою адміністративну відповідальність у вигляді штрафу або конфіскації транспортного засобу (ст. 4811 МКУ).

Разом із тим, Закон звільняє від відповідальності осіб, які до 1 квітня 2024 року добровільно передали транспортні засоби, що перебували в Україні з порушенням митного режиму, на потреби Збройних Сил України або інших підрозділів Сил безпеки та оборони України.