Попри скорочення грантів в бюджет від партнерів у 5 разів (на 180 млрд. грн.), доходи бюджету у річному вимірі зросли.
За дискусіями про бюджетний розрив інколи випадає ще один важливий факт.
За даними Міністерства фінансів, у січні – травні 2024 року сума грантів (безоплатної міжнародної допомоги, яка зараховується до доходів державного бюджету), склала 44,7 млрд. грн.
Проти аналогічного періоду минулого року вона скоротилась у більш ніж 5 разів або на 180,6 млрд. грн. Якщо за 5 місяців 2023 року гранти займали 31% (!) у доходах загального фонду держбюджету, то за 5 місяців 2024 року тільки – 6%.
В той же час, доходи державного бюджету зросли рік до року. За 5 місяців доходи державного бюджету склали 1074,8 млрд. грн. (+13,8 млрд. грн або +1,3% до аналогічного періоду минулого року), в т.ч. доходи загального фонду – 775,4 млрд.грн. (+39,7 млрд. грн. або на 5,4%).
Тобто ми не лише самостійно закрили достатньо великий розрив у доходах, викликаний зменшенням безоплатної міжнародної допомоги, а й забезпечили невелике, але зростання бюджетних доходів.
За рахунок чого?
По-перше, попередніх заходів (додаткового податку на прибуток банків, перерозподілу військового ПДФО до держбюджету, прискорення виплат частини прибутку і дивідендів держкомпаніями тощо).
По-друге, за рахунок детінізації, свідченням цього є значне зростання податкових платежів у річному вимірі у співставних умовах, а не за рахунок разових факторів як підвищення ставки податку на прибуток для банків (акциз +78,2% рік до року, імпортний ПДВ +40,6%, внутрішній ПДВ +59%).
Індикатив по податкам за 5 місяців 2024 року перевиконано більш ніж на 10% (+64 млрд. грн)., в т.ч. ДПС – на 11,3% (44,7 млрд. грн.), ДМС – 9,1% (+19,6 млрд.грн.).
Неодноразово повторював, що тут є куди рухатись, але й не замічати кроків по детінізації є також невірним. Це не питання сліпої віри, це не питання тиражування оціночних суджень «авторитетів» із соц мереж, а виключно математика і бюджетний аналіз.