У вівторок, 19 грудня, разом з низкою власників та керівників підприємств – виробників наземних транспортних засобів взяли участь у засіданні робочої групи при Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики, присвяченому розгляду законопроектів № 10219 та № 10220 від 07.11.2023 р.
Вважаємо, що запропоновані цими законопроектами зміни до Податкового та Митного кодексів призведуть до дискримінації національного товаровиробника та створення режиму найбільшого сприяння режиму імпорту майже будь-яких наземних транспортних засобів іноземного виробництва.
Нагадаємо, зазначеними законопроектами пропонується до 31.12.24 р. звільнити від обкладання ПДВ, акцизним податком та ввізним митом операції з ввезення на митну територію України транспортних засобів, що класифікуються за товарними позиціями 8701, 8702 (моторні транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, включаючи водія, крім тролейбусів), 8703 (автомобілі легкові та інші транспортні засоби, крім: автомобілів легкових з типом кузова: седан, хетчбек, кабріолет, купе; гоночних автомобілів; транспортних засобів, що класифікуються у товарній підпозиції 8703 10), 8704, 8705 (моторнi транспортнi засоби спецiального призначення, крiм автобурових, автобетономiшалок), 8716 згідно з УКТ ЗЕД, що ввозяться на митну територію України для потреб ЗСУ підприємствами, установами та організаціями, які утворені органами місцевого самоврядування і оплата яких здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів.
Тобто мова йде про встановлення максимальних податкових пільг на ввезення майже всіх видів наземних транспортних засобів.
Ми, як Федерація роботодавців України, навели кілька аргументів проти таких ініціатив.
Перше – сьогодні вже існує механізм ввезення в Україну на пільгових умовах (без будь-якого оподаткування) необхідних для ЗСУ вантажів, в тому числі транспортних засобів, як гуманітарної допомоги. І за даними митниці минулого року таким чином для потреб сил оборони в Україну було ввезено понад 60 тисяч транспортних засобів. У тому числі їх ввезення цілком можливе за рахунок коштів місцевих бюджетів, які передаються на гуманітарні цілі.
Тому логічним є питання, навіщо взагалі приймати ці зміни, які аргументуються саме необхідністю врегулювання цього вже врегульованого питання. Модератор засідання та співавтор законопроектів №10219/10220 Олександр Ковальчук виразної відповіді на це питання так і не надав.
Український бізнес з перших днів повномасштабного наступу є основою допомоги оборонним силам України. Тільки члени ФРУ створили сотні благодійних фондів та надали десятки мільярдів допомоги. Ми так само купуємо техніку для фронту, в тому числі тисячі автомобілів для Збройних Сил України.
Якщо механізм ввезення техніки, необхідної для ЗСУ, в якості гуманітарної допомоги є недосконалим для використання саме місцевими радами і створює якісь складнощі – ФРУ готова разом з Парламентом доопрацювати це питання, саме цей існуючий інструмент.
Але ми категорично проти перспективи створення системи, в якій заздалегідь продукція, вироблена для ЗСУ на українських підприємствах, буде дискримінована у порівнянні з тією, що завезена із закордону.
Адже, якщо запропоновані законопроекти будуть прийняті, імпортний, приміром, турецький, трал буде коштувати на 20% дешевше і більшість місцевих рад буде купувати саме іноземну техніку, а не українську, яка виробляється мешканцями тих самих українських громад.
Федерація роботодавців з перших днів збройної агресії з боку рф говоримо про значимість економіки та сплати податків до бюджетів. Фінансування нашої оборони – це сплата податків, тому промисловість України має працювати.
Українські виробники навіть в сьогоднішніх надскладних умовах продовжують інвестувати у виробництво, освоюють випуск нової техніки, забезпечують безперервність виробництва, утримання десятків тисяч робочих місць на десятках підприємств транспортного машинобудування, сплачують при цьому до бюджетів і соціальних фондів мільярди гривень податків та соціальних внесків, забезпечуючи обороноздатність держави ще й на економічному фронті.
Слід зазначити, що по більшості позицій вказаних законопроектів українські виробники готові повністю задовольнити потреби військових в цій продукції.
Вони мають низку проектів з розроблення та виробництва техніки, для потреб ЗСУ.
Наші підприємства реалізують масштабні інвестиційні програми з вироблення військових вантажівок, військової інженерної техніки, спеціальних причепів, вже інвестували кошти і будують нові виробництва.
При цьому український виробник сплачує ПДВ, ввізне мито за комплектуючі, а у деяких випадках ще й акцизний податок. І це також гроші, які йдуть до державного бюджету.
Важливо, що й позиція керівництва держави полягає у забезпеченні потреб ЗСУ максимально власними силами. Про розширення власне українського виробництва говорили і під час візиту Президента Володимира Зеленського до Вашингтону.
Федерація роботодавців готує офіційне звернення до голови Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики з вимогою недопущення прийняття дискримінаційних для українських виробників законопроектів.