Протягом останніх декількох тижнів деякі великі мережі, що продають побутову техніку та електроніку, відкрили для себе новий напрямок: електронні та аудіокниги. У соцмережах почастішали повідомлення про те, як українці, часто навіть несподівано для себе, дізнаються, що разом із пилосмоком або телевізором, придбали ще й комплект таких книжок.
Для більшості клієнтів магазинів ця історія може пройти непоміченою, адже вказані у чекові електронні книги не збільшили його суму. Магазини просто зменшують ціну купленого товару на вартість комплекту книжок.
Щоправда, вигоду отримують не всі. Акціями у мережах магазинів уже зацікавилися у податковій. Там підозрюють магазини у спробі зменшити свої податкові зобов’язання з податку на додану вартість (ПДВ).
Подарунок у чеку
“Мій чоловік пішов у магазин придбати пилосос. Перед оплатою на касі йому сказали, що в подарунок йде комплект аудіокниг, і ціна на сам пилосос у чеку буде нижчою. Однак у підсумку ми нічого не будемо переплачувати, тому він сильно і не розпитував.
Там на місці він не розібрався, що це насправді таке. Однак вже вдома ми подивилися на чек та почали гуглити, які є податки на продаж книжок. І тоді ми все зрозуміли”, – розповіла ЕП клієнтка однієї з мереж магазинів побутової техніки Вікторія Топол.
Магазин продав їй з чоловіком аудіокниг на 2 тис грн. На стільки ж він зменшив вартість придбаного пилососу. Загальна сума у чеку відповідала вартості пилососу на вітрині, тому клієнтам нічого доплачувати за додаткові позиції у чекові не довелося.
Однак з точки зору податків ця операція призвела до зменшення суми ПДВ, яку магазин заплатить до бюджету.
Річ у тім, що продаж українських книжок (зокрема електронних) та аудіокниг (які озвучені українською мовою) звільнені від сплати ПДВ. Тому, заміняючи частину вартості пилососа на аудіокнижки, магазин отримав від покупця все ті ж гроші, але зобов’язання зі сплати ПДВ зменшив.
Лише у випадку Вікторії сума зменшення становила 333,32 грн – це на 15,4% менше, ніж компанія мала б заплатити, якби нараховувала ПДВ на всю вартість пилососа.
Приклад такого чеку оприлюднив Ярослав Железняк у своєму телеграм-каналі.
“Ось як це виглядає в конкретному чеку «Фокстрот»…..
Аудіокниги Гончара за ….5600 грн
А на вітрині пилосос був за 15 000 грн.”, -пише нардеп.
На скільки це масове явище?
Випадок Вікторії та її чоловіка не одиничний. На додавання у чек електронних чи аудіокнижок скаржаться й інші клієнти щонайменше двох мереж магазинів з продажу побутової техніки – “Фокстрот” та COMFY. Продаж аудіокнижок разом з акційними товарами здійснює ще одна велика мережа “Алло“.
Деякі покупці скаржаться, що магазин взагалі не попередив їх про акцію, тож про купівлю книжок вони дізналися лише тоді, коли прочитати про це у чеку.
За даними співрозмовників ЕП в Державній податковій службі, один лише “Фокстрот” за 15 днів листопада продав клієнтам понад 9 тис комплектів аудіокниг. Це дозволило мережі здобути частку на ринку цих аудіокниг у розмірі 3%. За місяць до цього “Фокстрот” взагалі не продавав ці товари.
Загальна сума продажів аудіокнижок “Фокстротом” становила 16,5 млн грн. Це означає, що компанія могла зменшити свої податкові зобов’язання із ПДВ на суму близько 2,75 млн грн, заміняючи аудіокнижками частину вартості товарів, на які нараховується 20% ПДВ.
Загальні обсяги ухилення від сплати податків за допомогою додавання у чек електронних чи аудіокниг у рази більші. Деякі магазини запровадили подібні акції набагато раніше, ніж “Фокстрот”. Та й під час “чорної п’ятниці” продажі товарів могли зрости, а разом і з ними – і реалізація “акційних” електронних та аудіокниг.
Схема, в межах якої зменшується сума ПДВ за допомогою додавання у чек деяких послуг, не нова для України. “Раніше до вартості товарів у чеку додавали, наприклад, електронні послуги. Однак це тривало до початку 2023 року, коли така пільга перестала існувати”, – каже голова податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев.
До 1 січня цього року українські ІТ компанії не сплачували ПДВ. Такий пільговий режим тривав 10 років і, попри прохання бізнесу, депутати не стали продовжувати його дію на наступні роки.
Гетманцев додає, що схема з використанням книжок навряд чи є масовою. “Набагато масштабніше від оподаткування ухиляються, продаючи товар за готівку чи без фіскального чека. Сутність схеми полягає у тому, що магазини завозять товар за заниженою вартістю і реалізують більшу його частину без РРО. Я не виключаю, що з книжками – це якесь ноу-хау“, – додає депутат.
Що кажуть магазини?
ЕП надіслала запити мережам, щодо яких отримувала скарги від читачів, зокрема “Фокстроту” та COMFY. В останній зазначили, що продавати електронні книги почали ще у 2020 році в межах постійного розширення асортименту товарів.
“Ці книжки та комплекти електронних книжок доступні до покупки в мережі магазинів. Покупець отримує придбані книжки шляхом завантаження на зручний йому електронний пристрій (смартфон, планшет) з інформаційних баз компанії“, – відповіли у компанії.
Водночас у COMFY відмовилися розголошувати інформацію про обсяги книжок, які там вдалося продати, а також їхню загальну вартість.
Відповіді від “Фокстроту” на момент виходу матеріалу редакція не отримала.
Яка відповідь влади?
Пільга, якою від ПДВ звільняється продаж українських електронних та паперових книг, не нова. Її у податковому законодавстві передбачили депутати ще попередніх скликань Ради. Однак розширили дію цієї пільги на аудіокниги (озвучені українською мовою) народні обранці вже поточного скликання – у травні 2022 року.
Тоді автором ініціативи виступив заступник голови податкового комітету парламенту Ярослав Железняк. Останній запевняє, що раніше про використання цієї норми для зменшення податкових зобов’язань магазинами не чув.
“Ми голосували за цей законопроєкт точно не для того, щоб це потім використовували для ухилення від оподаткування. Якщо інформація про ці схеми підтвердиться, то я особисто звернуся до податкової та БЕБ, щоб всі порушники закону отримали “достойну нагороду” у вигляді доплати податків і сплати штрафів, а також статтю 212 Кримінального кодексу (ухилення від оподаткування)”, – заявив нардеп.
За даними ЕП, Державна податкова служба вже почала перевірку видавничої діяльності великих магазинів побутової техніки. Попередньо податківці виявили, що подібна діяльність магазинів може нести ризики у вигляді несплати податків до бюджету.
Поки у податковій аналізують роботу ринку побутової техніки та рахують, скільки могли недоплатити магазини, депутати радять українцям скористатися перевагами цієї схеми та отримати незапланований кешбек.
“Якщо людина не хотіла купувати ці книжки, то, фактично, вона може повернути їх і вимагати у магазину гроші саме за книжки”, – каже Гетманцев.
Однак цю пораду навряд чи можна втілити у життя. Норми чинного законодавства обмежують людей у можливості повернення книжок, говорять юристи.
“Навіть паперові книги не можна повернути магазину, якщо у них відсутній поліграфічний брак або, наприклад, зміст книжки не відповідає обкладинці. Електронні чи аудіокниги поверненню взагалі не підлягають”, – каже керуючий партнер ЮКК “Де-юре” Григорій Трипульський.
Зрештою, як продавцю переконатися, що продана електронна книга не була скопійована чи переслана іншому користувачу. Відтак повернення грошей за такі товари не має практичного сенсу.
Іншими словами, магазин може не повернути гроші за електронні чи аудіокниги, на суму яких він зменшив вартість основного товару. Щоправда, на такий ризик вони навряд чи підуть, адже це створить додатковий розголос та приверне до цієї ситуації ще більше уваги податківців та правоохоронців.
Та й офіційно магазини зазначають, що повернення товарів відбувається разом з аудіокнигами, тобто магазин повертає усю суму, яку клієнт заплатив за товар на касі.
“Повернути товар можливо протягом 14 днів з моменту покупки, якщо товар не був у використанні, не має подряпин, істотних недоліків, та не порушена цілісність упаковки. Аудіокнига повертається разом з товаром”, – відповіли у “Фокстрот” у коментарях до скарги Вікторії Топол на Facebook.
У COMFY не уточнили щодо особливостей повернення аудіокниг. “Повернення будь-яких товарів компанія здійснює відповідно до норм чинного законодавства. Водночас у нас працює програма лояльного повернення товарів. Для цього покупцю достатньо звернутися в магазин, де було здійснено покупку”, – зазначили там.
Ярослав Вінокуров