Кабмін пропонує надати повноваження приймати рішення про звернення стягнення в дохід держави 100% пакету акцій (часток) або інших цінних паперів, що прямо (безпосередньо) належить юридичній особі, в структурі власності якої є особа, до якої застосовано санкцію у виді блокування активів, у разі, якщо визначений розмір участі в такому пакеті особи, до якої застосовано санкцію у виді блокування активів, становить менше ніж 25%. У разі якщо підсанкційна особа володіє 25% і більше акцій – відчуження відбуватиметься шляхом звернення із відповідною заявою до суду.
Така норма закладена в законопроєкті щодо механізму захисту права власності третіх осіб № 11195.
Враховуючи загрози конституційним засадам права власності, потенційне руйнування інвестиційного клімату та можливе погіршення економічної ситуації, пов’язаної із розглядом законопроєкту № 11195, бізнес-спільнота, об’єднана Європейською Бізнес Асоціацією, Американською торговельною палатою в Україні, Спілкою українських підприємців, висловила різку критику цього законопроєкту та закликала народних депутатів не підтримувати останній.
Міністерством юстиції України було організовано та проведено ряд зустрічей із представниками бізнесу на яких обговорювались підходи та способи вирішення проблеми стягнення активів особи щодо якої було застосовано санкції без порушення прав інших законних власників акцій такого активу.
При напрацюванні таких підходів бізнес виходить з безумовного дотримання принципів виключно судового порядку звернення стягнення на активи підсанкційних осіб та пов’язаних з цим дій, безперервності володіння непідсанкційними особами своїми активами, індивідуальної відповідальності саме підсанкційних осіб, непорушності прав непідсанкційних осіб на участь в управлінні та отримання прибутку від діяльності українських юридичних осіб та інших прав, що виникають на підставі права власності на корпоративні права.
Бізнес хоче ще раз акцентувати – прийняття законопроєкту в запропонованій редакції матиме вагомий вплив на економічну ситуацію в України, зокрема:
- Інвестиційний клімат та привабливість юрисдикції.
- Відносини зі країнами-партнерами зважаючи на триваючу інтеграцію України в світові економічні процеси.
- Потенційне стягнення коштів з держави Україна в міжнародних арбітражах на користь непідсанкційних осіб у випадку порушення права їх власності гарантованого нормами міжнародного права розмір яких буде перевищувати вартість таких активів.
Слід зауважити, що ці ризики не зможуть бути нівельовані, шляхом доопрацювання законопроекту № 11195.
Має відбутися широка дискусія і розробка якісно нового (це важливо) документу із залучення Міністерства юстиції України, Міністерства економіки України, бізнес-спільноти, фахівців з міжнародного права, народних депутатів України, суддівського корпусу, зокрема представників Вищого антикорупційного суду України.
Тож Європейська Бізнес Асоціація, Американська торговельна палата в Україні, Спілка українських підприємців звертається до Голови комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку Дмитра Наталухи з проханням створити на базі Комітету економічного розвитку відповідну робочу групу, яка об’єднає широке коло стейкхолдерів з метою напрацювання документу, який з однієї сторони надасть можливість державі реалізовувати санкційну політику, а з іншої не призведе до погіршення інвестиційного клімату та не буде відлякувати інвесторів з України.