Профільний Комітет ВР підтримав законопроєкт № 12439: бізнес отримав додаткові гарантії через зміни в Кримінальний процесуальний кодекс — чіткі строки арештів і апеляція легалізації «невідкладних» обшуків.
27 серпня 2025 року, профільний Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності підтримав законопроєкт №12439 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення гарантій захисту суб’єктів господарювання під час здійснення кримінального провадження» та рекомендував парламенту ухвалити його у другому читанні.
Федерація роботодавців України (ФРУ) ініціювала підготовку змін до Кримінального процесуального кодексу України та розпочала розробку відповідного законопроєкту.
Законопроект, який має бути розглянутий в 2 читанні і має шанси стати Законом, принесе суттєві та, безумовно, позитивні для економіки країни зміни в кримінальний процес.
Розглянемо основні з них:
Ч.3 Ст. 170 КПК України: Арешт коштів без визначеного строку був однією з найболючіших проблем для бізнесу. Особливо це відчутно у воєнний час, коли підприємства працюють на межі та виконують державні замовлення, а підвищена увага до них і навіть до їхніх контрагентів нерідко завершувалася безстроковим блокуванням рахунків, що часто означає — повне блокування господарської діяльності. «Отримати» арешт було відносно просто, натомість його скасування — надзвичайно складний процес через відсутність чітких строків і бажання з боку правоохоронців.
Прийняті зміни встановлюють граничний строк арешту коштів — до 4 місяців, а продовження можливе лише за вмотивованою ухвалою суду. Це повертає бізнесу передбачуваність і гарантує зміну практики «вічних арештів».
Ст. 233, 234, 172, 309 КПК України: Невідкладний обшук — виняткова процесуальна дія з вузьким переліком підстав.
На практиці через недостатню визначеність норми її нерідко застосовували поза межами таких підстав, що створювало простір для зловживань. Ухвалені зміни встановлюють чіткі запобіжники: обов’язкове повідомлення власника майна/приміщення про судове засідання з «легалізації» обшуку (тобто після проведення обшуку), право бути присутнім, а значить — право мати голос у процесі, право залучати свідків і подавати докази відсутності невідкладності, а також право апеляційного оскарження ухвали про легалізацію. Це відновлює правову визначеність і змагальність там, де її безумовно бракувало.
Ст. 96 КПК України: Тепер не тільки слідчий чи прокурор, а й інші сторони (захист, бізнес) можуть ставити свої запитання потерпілому. Це підсилює змагальність сторін і робить процес більш прозорим.
Ст. 98 КПК України: Слідчий тепер зобов’язаний вчасно ухвалювати постанову про те, що певний об’єкт є доказом. Це прибирає практику «підвішеного стану», коли вилучене майно чи документи роками не мали офіційного статусу.
Ч. 2 ст. 104 КПК України, ч. 2. Ст. 105 КПК України: Усе, що вилучається під час обшуку, має бути внесено в протокол. Якщо цього не зроблено — такий доказ стає недопустимим у суді. Це захищає бізнес від «підкинутих», або «зниклих» в результаті обшуку речей.
Ч. 6 ст. 132 КПК України: Суд отримав більше прав — може викликати свідків, експертів, розглядати речі під час ухвалення рішень про арешт майна чи інші заходи. Тобто рішення мають сати більш вмотивованими.
Ч. 8 ст. 132 КПК України: Якщо суд уже відмовив в арешті чи запобіжному заході, правоохоронці не зможуть подавати ті самі клопотання знову без нових підстав.
Ч. 4 ст. 163 КПК України, Ч. 8 ст. 163 КПК України: Клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів тепер має розглядатися максимум 15 днів. Якщо сторона, яка подала клопотання, не прийшла на засідання — воно залишається без розгляду.
Ч.5 Ст. 174 КПК України, Ст. 175 КПК: Якщо арешт майна скасовано, повернути його власнику треба не пізніше ніж за 30 днів. Це ставить край затягуванням.
Ст. 214 КПК України: Дані про кримінальне правопорушення за 191 ККУ (тепер вносяться в реєстр лише тоді, коли є достатньо підстав та виключно керівником органу прокуратури. Це обмежує практику відкриття справ для кількісних показників, або з надуманих підстав.
Ст. 216 КПК України: Якщо справа розслідується «не тим» органом, сторона має право подати клопотання про зміну підслідності, а прокурор зобов’язаний швидко його розглянути.
Підтримка законопроєкту №12439 профільним комітетом — це не просто формальність, а реальний крок до трансформації взаємин між бізнесом і державою. Вперше за багато років у законодавстві закладено механізми протидії тиску правоохоронців і зловживанням. Це означає більше передбачуваності та реальних процесуальних гарантій для бізнесу.
Такий результат став можливим завдяки послідовній і наполегливій роботі Ради з питань підтримки підприємництва, Федерації роботодавців України, яка ініціювала зміни та змогла консолідувати голос бізнесу. Ми доводимо діями: коли бізнес говорить єдиним фронтом — його чують.
Попереду — ключове голосування у другому читанні, впевнені що народні депутати закріплять ці гарантії на рівні закону.