Національний банк України дозволив банкам, які є кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг, здійснювати дистанційну ідентифікацію клієнтів під час видачі їм кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів (далі – кваліфіковані сертифікати). Йдеться про клієнтів, які є фізичними особами чи фізичними особами-підприємцями.
Ця норма діятиме на період дії в України воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування.
Національний банк ухвалив таке рішення, адже в умовах війни значно збільшилася потреба здійснювати дистанційну ідентифікацію банками клієнтів під час видачі їм кваліфікованих сертифікатів, оскільки відвідування працюючих відділень банків наразі може бути небезпечним чи незручним для клієнтів, а частина клієнтів перебуває за кордоном.
Національний банк передбачив кілька варіантів здійснення дистанційної ідентифікації клієнтів під час видачі банками кваліфікованих сертифікатів шляхом комбінування таких методів:
- здійснення відеоверифікації з дотриманням вимог Положення про здійснення банками фінансового моніторингу (затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 року №65, зі змінами);
- використання Системи BankID НБУ;
- використання Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія);
- використання віддаленого кваліфікованого електронного підпису “Дія. Підпис” (“Дія ID”);
- використання кваліфікованого електронного підпису клієнта або удосконаленого електронного підпису клієнта, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, виданому кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг;
- фотофіксація клієнта.
Відповідні норми міститьпостанова Правління Національного банку України від 27 березня 2023 року № 35 “Про внесення змін до Положення про кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг, унесених до Довірчого списку за поданням засвідчувального центру”, що набирає чинності з 1 квітня 2023 року.
На думку регулятора, її реалізація сприятиме підвищенню:
- безпеки під час обслуговування клієнтів банків;
- ефективності виконання банківських операцій;
- якості і швидкості обслуговування банками своїх клієнтів.