7 жовтня Верховна Рада України ухвалила за основу законопроєкт № 14030 «Про основні засади державного нагляду (контролю)».
Це ключовий крок у реформі системи державного контролю, спрямований на спрощення процедур, підвищення прозорості та створення зрозумілих правил взаємодії між бізнесом і органами контролю.
Документ замінює застарілий закон про державний нагляд, який діяв понад 15 років, і уніфікує правила для всіх сфер — від освіти до безпечності харчових продуктів і ветеринарного контролю.
Ухвалення законопроєкту № 14030 є однією з умов виконання Плану Ukraine Facility, яка дозволить залучити близько 250 млн євро фінансування з загалом передбачених програмою 50 млрд євро на 2024-2027 роки.
Основні зміни законопроєкту № 14030:
- Сервісний підхід до контролю. Держава стає партнером для доброчесного бізнесу. Передбачено механізми добровільного аудиту та страхування відповідальності, що зменшують частоту перевірок для підприємств із низьким ризиком.
- Ризик-орієнтована модель. Перевірки відбуватимуться рідше й коротше: для бізнесу з незначним ризиком — не частіше ніж раз на 5 років.
- Цифрова фіксація. Усі перевірки обов’язково фіксуватимуться на аудіо та відео, що мінімізує корупційні ризики.
- Електронна взаємодія. Пояснення та заперечення до актів перевірок можна подавати онлайн через електронний кабінет із КЕП.
- Нові можливості захисту. Бізнес зможе оскаржити дії контролюючих органів у Державній регуляторній службі без суду — швидше та без витрат.
- Громадський контроль. При органах контролю створюються громадські ради для розгляду скарг і забезпечення відкритості.
«Ми переходимо від каральної системи до сервісної моделі державного нагляду, і це означає менше тиску на бізнес — більше відповідальності й прозорості. Реформа державного нагляду — це крок до сучасної економіки, де держава захищає суспільні інтереси без надмірних бар’єрів. До того ж — це частина наших зобов’язань перед європейськими партнерами. Ми вдячні народним депутатам за підтримку законопроєкту за основу і сподіваємося на подальше його ухвалення в цілому», — зазначив Міністр економіки, довкілля та сільського господарства України Олексій Соболев.
Наразі законопроєкт ухвалено за основу із доопрацюванням положень відповідно до ч.1 ст.116 Регламенту Верховної Ради. Це означає, що профільний комітет – Комітет Верховної Ради України з питань економічного розвитку – готуватиме його до другого читання з урахуванням зауважень і пропозицій народних депутатів.