Мінфін оприлюднив проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи».
Під дію регулювання проєкту акта попадатимуть такі суб’єкти господарювання (організації) як онлайн-сервіси, що пропонують послуги таксі, оренди нерухомості, маркет-плейси та застосунки для продажу товарів і надання послуг або інші особи, які відповідають критеріям підзвітного оператора платформи.
Проєктом Закону передбачено внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів.
Кодекс доповнено новою статтею «Міжнародний автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи», якою визначено основні вимоги до встановлення підзвітними операторами платформ підзвітних продавців та подання звітів про доходи, отримані підзвітними продавцями через платформи, для цілей Багатосторонньої угоди DPI.
Цією статтею та іншими змінами до Кодексу передбачено встановлення / визначення:
♦ термінів, пов’язаних з поданням звітності щодо доходів, отриманих через цифрові платформи (статтю 14 Кодексу доповнено визначеннями термінів «платформа», «оператор платформи», «підзвітний оператор платформи», «підзвітний продавець», «винагорода» та ін.). Запропоновані законопроєктом визначення термінів, пов’язаних з поданням звітності щодо доходів, отриманих через цифрові платформи, відповідають положенням розділу І Модельних правил ОЕСР та Директиві DAC 7. Положення розділу І Модельних правил ОЕСР є обов’язковими та мають бути імплементовані юрисдикцією, що приєднується до Багатосторонньої угоди DPI;
♦ обов’язку для підзвітних операторів платформ:
- застосовувати заходи належної комплексної перевірки з метою виявлення підзвітних продавців серед користувачів платформи;
- подавати до ДПС звіти про доходи підзвітних продавців, які вони отримують від здійснення звітної діяльності;
- подати заяву про взяття їх на облік у ДПС протягом 60 календарних днів після встановлення оператором статусу підзвітного оператора платформи;
♦ видів діяльності, що є звітною діяльністю, а саме: надання в оренду нерухомого майна (у тому числі житлової та комерційної нерухомості, а також будь-якого іншого нерухомого майна та місць для паркування); особисті послуги; продаж товарів; надання в оренду транспортних засобів.
Запропоновані норми поширюватимуться як на підзвітних продавців-нерезидентів, так і на підзвітних продавців-резидентів України, отже ДПС отримає інформацію про доходи резидентів України, які отримують дохід від здійснення звітної діяльності через операторів цифрових платформ. ДПС матиме в своєму розпорядженні значний обсяг податкової інформації, яку буде використано для контролю за своєчасністю та повнотою декларування активів та доходів, що підлягають оподаткуванню, виявлення незадекларованих активів та доходів, а також для боротьби з ухиленням від сплати податків.
З метою стимулювання виведення з тіні значної частки доходів фізичних осіб законопроєктом запропоновано дозволити фізичним особам – підзвітним продавцям цифрових платформ користуватися пільговим режимом оподаткування доходів, отриманих через цифрові платформи.
Концепцією оподаткування доходів таких фізичних осіб передбачено встановлення ставки оподаткування таких доходів у розмірі 5 % та покладання обов’язків податкового агента на підзвітних операторів платформ.
Водночас ДПС повинен мати доступ до інформації щодо операцій за поточними рахунками фізичних осіб – підзвітних продавців, відкритими спеціально для цілей здійснення звітної діяльності. Це стосуватиметься виключно тих фізичних осіб, які будуть користуватися пільговим режимом оподаткування доходу від здійснення звітної діяльності та спрямовані на протидію зловживанням фізичними особами пільговим режимом оподаткування.
Зокрема, передбачено, що право на оподаткування доходів за ставкою 5 % має платник податку-резидент, який досягнув 18 років та відповідає одночасно усім таким вимогам:
- платник податку має щонайменше один поточний рахунок, відкритий спеціально для цілей здійснення звітної діяльності;
- не є самозайнятою особою;
- не використовує працю найманих осіб;
- обсяг доходу, отриманий платником податку протягом календарного року, не перевищує 5 мільйонів гривень;
- не здійснює продаж підакцизних товарів.
Зауваження та пропозиції щодо змісту Законопроєкту просимо надавати Міністерству фінансів України протягом місяця з дня оприлюднення Законопроєкту та відповідного аналізу регуляторного впливу в письмовій та електронній формі на поштову та електронну адреси:
04071, м. Київ, вул. Межигірська, 11, e-mail: [email protected].
Додаткові матеріали: