Накопичувальна пенсійна система: скільки сплачуватимуть працівники та роботодавці

29 січня 2025 року на сайті Мінсоцполітики оприлюднено проєкт Закону “Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення”. Цікаво, але раніше ми писали про його оприлюднення на сайті СПО профспілок. Детальніше про цей документ читайте за посиланням. Зараз цей проєкт оприлюднено повторно для обговорення.

Як зазначається у пояснювальній записці до проєкту Закону, оприлюдненого Мінсоцполітики, документом передбачається встановити обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб.

Проектом акта передбачається встановити обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб.

При цьому фіскальне навантаження на роботодавця чи на працівника не змінюється. Накопичувальний внесок становитиме:

► 2% (1% за рахунок виокремлення з єдиного внеску та 1% – за рахунок податку з доходів фізичних осіб) бази нарахування накопичувального внеску протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків,

► 4% (2% + 2% відповідно) – протягом другого року,

► 6% (3% + 3% відповідно) – протягом третього і в наступні роки.

При цьому роботодавець автоматично залучає працівника на щорічній основі до сплати накопичувального внеску (автозапис). Працівник, своєю чергою, має право відмовитися від сплати такого внеску, подавши відповідну заяву роботодавцю.

Фізичні особи-підприємці та інші категорії „самозайнятих осіб”, що сплачують накопичувальний внесок на свою користь, накопичувальні внески сплачують на добровільній основі (автозапис з правом відмови).

Проектом акта пропонується встановити, що кошти накопичувальної системи є власністю учасників системи у розмірі, накопиченому на їх індивідуальних накопичувальних пенсійних рахунках, а у випадку смерті особи право власності на пенсійні заощадження переходять до її спадкоємців.

Проектом акта запропоновано комбіновану модель функціонування системи накопичувального пенсійного забезпечення.

Вона передбачає, що перші 3 роки накопичувальні внески спрямовуються до державного фонду, який матиме корпоратизовану структуру управління, яка відповідає Директиві ЄС 2016/2341, яку Україна зобов’язалася імплементувати. Діяльність з адміністрування та управління активами такого фонду здійснюється на підставі ліцензій, виданих згідно з чинним законодавством. ІТ-система щодо ведення персоніфікованого обліку знаходиться у державній власності.

Починаючи з 4-го року учасники зможуть обирати приватного пенсійного провайдера (недержавний пенсійний фонд, компанію зі страхування життя, банк) або, за бажанням, залишитись в державному фонді

Проект акта зобов’язує створення системи гарантування пенсійних накопичень в обов’язковій системі пенсійного забезпечення, що дозволить забезпечити сталість цієї системи та впевненість її учасників у збереженні власних накопичень.

Додатковою системою гарантій збереження пенсійних накопичень у системі накопичувального пенсійного забезпечення є жорсткі вимоги щодо допуску до роботи в системі та контролю за діяльністю суб’єктів, які обслуговують кошти учасників цієї системи. Контроль здійснюватиметься з боку державних регуляторів, які встановлені Законопроектом.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку як регулятор здійснює державний нагляд за діяльністю установ пенсійного забезпечення.

Вступ в дію законодавства про накопичувальне пенсійне забезпечення передбачається з 1 січня 2026 року, а початок здійснення накопичень – через рік після завершення військового стану, але не раніше, ніж буде впроваджено всю необхідну нормативну базу і необхідну інфраструктуру.

Проект акта передбачає, також, внесення змін до цілого ряду законодавчих актів, щодо приведення їх норм у відповідність до запропонованої концепції обов’язкової накопичувальної пенсійної системи.