З метою удосконалення якості наявної інформації в інформаційно-телекомунікаційній системі контролюючих органів та забезпечення дотримання вимог чинного податкового законодавства в частині справляння плати за землю з юридичних осіб Державна податкова служба листом № 27154/7/99-00-04-01-02-07 від 30.09.2024 повідомила наступне.
За наслідками здійсненого аналізу податкової звітності із земельного податку на 2024 рік (далі – Декларація), форма Декларації затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2015 р. № 560 (в редакції наказу Мінфіну від 18.02.2022 р. № 83), було встановлено низку помилок допущених платниками податків при заповнені розділів І, II та III.
Так, після проведення камеральних перевірок Декларацій посадовими особами територіальних підрозділів ДПС, встановлено значну кількість платників, які при заповненні форми Декларації впродовж декількох податкових періодів некоректно вказують код категорії земельних ділянок, інформацію щодо документів, які засвідчують право власності або користування земельною ділянкою, кадастровий номер, площу тощо.
Слід звернути увагу, що Декларація заповнюється з урахуванням приміток, які містяться у самій формі Декларації.
У разі наявності у Декларації відмітки «земельний податок» заповнюється розділ І, зокрема:
У колонці 2 зазначається категорія/код цільового призначення земельної ділянки арабськими цифрами згідно з Класифікатором видів цільового призначення земельних ділянок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2021 року №821 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» (далі – Класифікатор).
У колонці 3 вказується вид права на земельну ділянку:
– власність,
– постійне користування,
При поданні декларації із земельного податку у графі 3 розділу І Декларації необхідно проставляти вид права” 1″ (якщо земельна ділянка перебуває у приватній власності платника) або “2” (якщо земельна ділянка перебуває у постійному користуванні платника).
У колонці 7 зазначається частка неповного місяця володіння або користування у місяці, яка не може бути меншою за 0,0323 та більшою за 0,9677. Однак по 13162 земельних ділянках встановлено значну кількість помилок при заповненні частки неповного місяця володіння або користування у місяці, що впливає на проведення автоматичного розрахунку податкових зобов’язань та/або суми пільги.
Також одночасно у колонці 8 зазначено «кількість повних місяців» – 12, або взагалі відсутня кількість повних місяців, що перебувають у користуванні, що також є помилкою.
У колонці 9 зазначається кадастровий номер земельної ділянки у форматі хххххххххх:хх:ххх:хххх.
У колонці 10 зазначається код за КАТОТТГ адміністративно-територіальної одиниці. Неправильне заповнення цієї колонки може ставити під сумнів застосування платником податків ставки податку, а також правильність застосування податкової пільги.
У колонці 11 зазначається адреса земельної ділянки.
У колонці 12 зазначається площа земельної ділянки у га (з чотирма десятковими знаками) та у колонці 13 зазначається площа земельної ділянки в квадратних метрах (з двома десятковими знаками), при цьому не допускається заповнення показників площі землі одночасно в колонці 12 та 13 по одному кадастровому номеру.
Встановлено випадки, коли платники замість площі земельної ділянки у колонці 13 проставляють розмір нормативної грошової оцінки одиниці площі земельної ділянки.
У колонці 14 вказується нормативна грошова оцінка одиниці площі земельної ділянки (грн/га – якщо площа проставлена в колонці 12, або грн/кв.м – якщо площа проставлена в колонці 13) та у колонці 15 вказується нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі – для земель, де не проведена нормативна грошова оцінка.
Слід звернути увагу, що нормативна грошова оцінка вказується за одиницю площі земельної ділянки, або за 1 кв.м., або за 1 га, одночасне заповнення в двох колонках по одному кадастровому номеру не допускається, так як це різні показники.
У колонці 16 вказується ставка податку.
У колонці 17 зазначається розрахункова річна сума земельного податку. При проведенні аналізу встановлено, що по деяких земельних ділянках така сума не розрахована, що унеможливлює перевірити правильність обрахування податкових пільг та втрати місцевого бюджету у зв’язку із військовою агресією Російської Федерації.
Аналогічні помилки допущено і платниками орендної плати, відмінність полягає лише в розділах заповнення Декларації.
За результатами проведеного аналізу встановлено різницю задекларованих сум між розділами І, II Декларації та розділом III Декларації.
Окрему увагу слід звернути на наявність відображення задекларованих сум до сплати у розділі III Декларації, так як розділи І та II податкової декларації є, по суті, розрахунковою частиною та його дані не відображаються в інформаційно-комунікаційній системі ДПС, що унеможливлює встановлення своєчасності сплати задекларованих податкових зобов’язань.
Враховуючи вищезазначене радимо платникам земельного податку перевірити правильність заповнення податкової звітності із плати за землю за 2024 рік, виправити встановлені помилки та привести у відповідність зазначені інформаційні показники у Деклараціях.