Готуються зміни до Порядку оформлення результатів документальних перевірок

ДПС України повідомляє про оприлюднення проєкту наказу Мінфіну «Про затвердження Змін до Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків» (далі – проєкт наказу).

Метою підготовки проєкту наказу є приведення Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків, затвердженого наказом Мінфіну від 20.08.2015 р. № 727 (далі – Порядок), у відповідність до норм ПКУ, Закону України від 23 лютого 2024 року № 3603-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікацій з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» (далі – Закон № 3603-ІХ), Закону України від 20 березня 2023 року № 2970-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» (далі – Закон № 2970-ІХ) та інших нормативно-правових актів.

Відповідно до підпункту 1 пункту 11 розділу І Закону № 3603-ІХ підпункт 86.7.2 та абзац 1 підпункту 86.7.3 ПКУ викладено в новій редакції та надано можливість платнику податків брати участь у розгляді заперечень до акта перевірки в режимі відеоконференції і надавати усні пояснення під час цих відеоконференцій.

Також згідно з підпунктом 2 пункту 11 розділу І Закону № 3603-ІХ вносяться зміни в абзац четвертий пункту 86.11 ПКУ, а саме слова «брати участь у розгляді заперечень» замінено словами «брати участь у розгляді заперечень, у тому числі в режимі відеоконференції».

Наведені зміни розширюють можливості платників податків щодо способів участі в розгляді матеріалів перевірки та заперечень до акта перевірки, а саме доповнюють способи участі платників податків у розгляді в режимі відеоконференції. При цьому визначено, що контролюючий орган зобов’язаний повідомити платника податків про дату, час та місце / спосіб розгляду матеріалів перевірки, у тому числі в режимі відеоконференції. Водночас окремо зазначено, що інформація про розгляд матеріалів у режимі відеоконференції надсилається платнику податків у електронному вигляді в електронний кабінет.

Для забезпечення захисту прав платників податків та підтвердження законності процедури розгляду заперечень до акта перевірки, в тому числі у разі розгляду заперечень у режимі відеоконференції, необхідно визначити процедуру ідентифікації платника податків або його представника.

Разом із тим при розгляді матеріалів перевірки в режимі відеоконференції для зміцнення доказовості результатів розгляду його процес необхідно фіксувати за допомогою технічних засобів відеозапису.

Водночас враховуючи вимоги сьогодення та можливість виникнення форс-мажорних обставин, необхідно передбачити умови, за яких матеріали перевірки розглядаються без участі платника податків або його представника, у тому числі у разі розгляду матеріалів перевірки в режимі відеоконференції.

Крім того, необхідно передбачити можливість перенесення розгляду матеріалів перевірок в межах терміну їх розгляду у разі оповіщення через автоматизовану систему централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, зокрема повітряну тривогу.

Також необхідно внести зміни до абзацу 2 пункту 1 розділу І Порядку стосовно непоширення дії цього Порядку на перевірки в частині визначення прибутку контрольованої іноземної компанії, оскільки наказами Мінфіну: від 11.01.2023 № 16 «Про затвердження форми акта (довідки) про результати перевірки контролюючої особи з вимогами до його (її) складення» та від 01.11.2022 № 360 «Про затвердження Порядку проведення перевірки контролюючої особи», окремо визначені форма акта (довідки) для таких перевірок, вимоги до його (її) складання та порядок проведення перевірки контролюючої особи.

Враховуючи зміни, внесені до підпункту 78.1.15 ПКУ Законом № 2970-IX, стосовно доповнення підстав для проведення документальної позапланової перевірки нормами щодо неподання платником податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 ПКУ документації з трансфертного ціноутворення та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), необхідно внести відповідні зміни до підпункту 9 пункту 4 розділу ІІІ Порядку.

Крім того, необхідно внести технічні правки до підпунктів 2 та 9 пункту 4 розділу ІІІ Порядку та абзацу третього пункту 5 розділу V Порядку в частині зазначення скороченої назви ПКУ – «Податковий кодекс», як визначено у пункті 1 розділу І Порядку, замість скорочення «Кодекс».

Зауваження та пропозиції до проєкту наказу можуть надсилатися упродовж одного місяця з дати його оприлюднення на вебпорталі Державної податкової служби України за адресою: Державна податкова служба України, Департамент податкового аудиту, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; електронна адреса – [email protected].

Додаткові матеріали