Данило Гетманцев, Голова Податкового комітету ВРУ, повідомляє, що опубліковано оновлений лист про наміри і меморандум про фінансову і економічну політику в рамках програми EFF.
Мета таких оновлень – уточнити зобов’язання і наміри щодо проведення фінансової і економічної політики країною, що запросила програму, а також графіку їх реалізації, потреба в чому може з’являтись після чергового перегляду програми з Фондом.
Нардеп нагадав, що 29 червня Рада директорів МВФ ухвалила перший перегляд програмиEFF, за підсумками якого Україна отримала 890 млн. дол. 2-го траншу кредиту від Фонду.
Фонд зарахував виконання Україною:
►всіх узгоджених кількісних критеріїв ефективності станом на кінець квітня (три зяких Україна запропонувала модифікувати, в т.ч підвищити ліміт дефіциту сектору загальнодержавного управління, не пов’язаного з військовими видатками);
► 5 із 6 структурних маяків станом на кінець червня (строк виконання одного з яких – прийняття законопроекту 8401 про повернення довоєнних податків і податкового адміністрування – було перенесено на один місяць на 1 серпня).
Згідно з графіком виконання програми наступний перегляд має розпочатись у середині жовтня і у разі позитивного рішення на рівні експертів завершиться наприкінці листопада вердиктом Ради директорів МВФ. Для ухвалення такого рішення будуть аналізуватись виконання кількісних критеріїв станом на кінець першого півріччя і структурних маяків на кінець жовтня 2023 року.
І якщо досягнення кількісних критеріїв є радше технічним завданням, то виконання структурних маяків є по суті політичними зобов’язаннями влади щодо здійснення структурних реформ з метою забезпечення довгострокової макрофінансової стійкості та сталого зростання.
Оновлений меморандум містить 13 структурних маяків, які Україна має виконати до кінця жовтня 2023 року, з них: 4 – це нові індикатори, що з’явились після першого перегляду, 1 – вже згадуваний перенесений маяк. По блокам політики: 6 маяків стосуються бюджету і податків, 3 – урядування і боротьби з корупцією, 2 – енергетики, по 1 – монетарної політики і фінансів.
Це наступні заходи:
1. Прийняття законопроекту 8401 (до 1 серпня). У найближчі дні, після скасування блокуючої постанови, його буде направлено на підпис Президенту.
2. Підготовка стратегії переходу до більш гнучкого режиму обмінного курсу, пом’якшення валютного контролю і повернення до таргетування інфляції (до 1 липня). Цей пункт вже виконано.
3. Передача пакету акцій Оператора ГТСУ Міненергетики та прийняття нового статуту ОГТСУ (до 1 серпня). Виконується, є відповідний законопроект 9311-1.
4. Набуття чинності законом, що відновить подання декларацій посадовими особами, які прямо не задіяні в мобілізації та воєнних діях, та відновлення функції НАЗК з перевірки та верифікації декларацій (до 1 серпня). Виконується, є відповідний законопроект 8071.
5. Введення в дію статей Бюджетного кодексу, які дозволять підготовку середньострокового бюджетного планування, розробку боргової стратегії, а також обмеження ризиків за державними гарантіями (новий маяк, до 1 жовтня). Виконується, законопроект 9346 -1д прийнято за основу.
6. Представлення у проекті бюджету на 2024 рік прогнозів за основними категоріями доходів і видатків та джерел фінансування дефіциту на 2025-2026 роки, а також звіту про фіскальні ризики, що включатиме детальну інформацію про державні підприємства енергетичної сфери та критичної інфраструктури (до 1 жовтня).
7. Оновлення та публікація Середньострокової стратегії управління державним боргом з метою її узгодження із цілями програми (до 1 листопада).
8. Розробка концептуальної записки щодо програми 5-7-9 з пропозиціями націлити її на МСП, поступово відмовляючись від участі великих компаній, посилити моніторинг та підтримувати адекватні запобіжні заходи (новий, до 1 жовтня).
9. Внесення змін до Закону про протидію відмиванню коштів і фінансуванню тероризму з метою відновлення зобов’язань фінансових установ щодо запровадження посилених заходів належної перевірки політично значущих осіб, що співвідноситься з ризикорієнтованим підходом, який відповідає стандартам FATF (до 1 жовтня). Виконується, є відповідний законопроект 9269.
10. Посилення управління та нагляду за банками шляхом: (і) відокремлення підрозділу, що займається пов’язаними особами, від підрозділу банківського нагляду, (іі) впровадження «наглядових панелей», як консультаційного органу Комітету з питань нагляду, та (ііі) відновлення планових виїзних перевірок банківських та небанківських установ (до 1 жовтня).
11. Підготовка планів дій ДПСУ та ДМСУ, що включатимуть коротко- та середньострокові заходи, що охоплюють ключові сфери реформ визначені майбутньою діагностикою, які будуть інтегровані в загальну Національну стратегію доходів НСД (новий, до 1 листопада).
12. Спрощення системи декларування активів шляхом прив’язки до інших баз даних та реєстрів, що узгоджуються із правовим зобов’язанням посадових осіб своєчасно подавати правдиву інформацію (до 1 листопада).
13. Відбір та призначення Наглядової ради для Оператора ГТСУ (новий, до 1 листопада).
Отже, порівняно з першим переглядом кількість структурних маяків до виконання збільшується удвічі, але й час на їх виконання збільшується майже удвічі.
Серед взятих зобов’язань по реформам, відверто, я не бачу таких, які б могли стати каменем спотикання. З урахуванням того, що з 13 маяків 2 пункти фактично виконано, а ще 4 знаходяться на високій стадії реалізації, як подані законопроекти (в т.ч. як умови Єврокомісії для початку переговорів), це є суттєвим заділом для проходження другого етапу програми EFF.
Але звісно, попереду багато законодавчої і технічної роботи, включно із новим бюджетним процесом, підготовкою національної стратегії доходів, проведенням діагностики банків, виконанням антикорупційної повістки тощо. Жовтень – листопад стануть надважливими місяцями для нашої взаємодії із міжнародними партнерами. Маємо виконати наше домашнє завдання щодо другого перегляду програми МВФ і початку переговорів про вступ до ЄС.