Критерії трудових відносин, РРО, спецрежим для самозайнятих, е-бронювання, е-відрядження та інші важливі теми обговорювали на Круглому столі «Спрощення умов ведення малого та мікробізнесу в Україні». Зустріч відбулась 23 травня у Києві. Організаторами заходу виступили Комітет ВРУ з питань економічного розвитку, Українська Рада Бізнесу, Національна бізнес-коаліція у партнерстві з Help — Hilfe zur Selbsthilfe та Економічною експертною платформою.
Участь у заході від Комітетів ВРУ взяли участь: Ярослав Рущишин, секретар Комітету з питань економічного розвитку; Ігор Марчук, голова підкомітету Комітету ВРУ з питань економічного розвитку; Олександр Сова, Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики
Серед представників бізнесу взяли участь керівники провідних бізнес-асоціацій, зокрема: Вячеслав Некрасов, Віце-президент Асоціації платників податків України, Борис Емельдеш, президент Всеукраїнської професійної асоціації підприємців; Дмитро Михайленко, голова Податкового комітету ТПП, Ганна Стрикун, Нацплатформа МСБ та інші.
Під час круглого столу були представлені та обговорені висновки репрезентативного опитування малого й середнього бізнесу (Інститут економічних досліджень та політичних консультацій у співпраці з CIPE Ukraine та УРБ). Найбільшими потребами бізнесу на сьогодні стали:
- врегулювання та вдосконалення процедури бронювання,
- відшкодування воєнних збитків бізнесу,
- спрощення дозвільних процедур,
- перезавантаження БЕБ, ДПС, ДМС,
- державне страхування воєнних ризиків.
Олександр Сова, Голова підкомітету з питань митної справи Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, у своєму виступі зазначив, шо знає проблеми бізнесу зсередини, так як сам – виходець із бізнесу. Тож глибоко розуміє питання, які обговорюються на заході, готовий активно сприяти їх реалізації.
Борис Емельдеш, президент Всеукраїнської професійної асоціації підприємців, член наглядової ради коаліції «Рада міст Захисти ФОП» зазначив, що Україна підписала Меморандум про МВФ, який передбачає реформу ДПС та ДМС, а також реформу спрощеної системи оподаткування в частині зменшення “ерозії” податків на зарплати. Він звернувся з проханням до народних депутатів підтримати Законопроєкт № 5054-1 для мінімізації випадків застосування схеми “ФОП замість найму”, що саме і вирішить проблему, зазначену у Меморандумі.
Олег Гетман, координатор експертних груп Економічної експертної платформи, звернув увагу на висновки презентованого опитування, де на перших місцях серед проблем – процедури бронювання працівників. Важливо доопрацювати поточні процедури, позбавити бізнес від бюрократичного тягаря.
Юлія Маліч, представниця Об’єднання технологічних платформ, наголосила, що вкрай важливо створити надспрощений спецрежим для самозайнятих осіб, без реєстрації та зайвої звітності, що передбачено проєктом № 10166. Реалізація норм проєкту дозволить залучити до держбюджету додаткові 10 млрд грн на рік та сприятиме зайнятості населення.
Ігор Марчук, голова підкомітету Комітету ВРУ з питань економічного розвитку, зазначив, що ці проєкти є важливими, народні депутати візьмуть їх у роботу. В той же час спрощена система потребує системного перегляду та реформування, ближчими тижнями запрацює робоча група з цього питання, аналітичні центри та асоціації ММБ отримають до неї запрошення.
Під час заходу обговорювалися й інші важливі питання бізнесу, а саме:
- Адміністративні та технічні недоліки спрощеної системи: проблема з адресою для ПРРО, перехід на ЄП 1,2 груп при реєстрації ФОП з дня державної реєстрації, осучаснення ліміту переходу на ПДВ, спрощення процесу закриття ФОП;
- Спрощений режим для самозайнятих, спеціальний режим оподаткування доходів фізичних осіб, які отримують замовлення онлайн (інноваційний механізм обліку та розвитку гіг-економіки);
- Державні та комерційні електронні сервіси взаємодії малого та мікробізнесу з державними органами (е-Підприємець, безоплатне програмне РРО, подання податкової звітності, сплата податків у ДІЇ, АРІ з банківськими установами); Е-робота — особливості роботи з банками;
- Осучаснення процедури відряджень за кордон у воєнний час, участь ММБ у бронюванні, е-бронювання;
- Оптимальна модель застосування РРО/ПРРО – баланс витрат-вигід (села/селища, платежі на рахунок ФОП у банку IBAN, ФОП без найманих працівників);
- Якісна Стратегія розвитку МСБ 2027 та неякісна Нацстратегія доходів 2030.
Ярослав Рущишин, секретар Комітету з питань економічного розвитку, підбиваючи підсумки обговорення, зазначив, що всі обговорені питання важливі та потребують подальшої уваги Парламенту. Тому пропонується провести окремі засідання по темах:
а) спецрежим для самозайнятих;
б) вартість регуляції та функції ДРС;
в) дебюрократизація при бронюванні працівників;
г) критерії трудових відносин
д) загрози для програмних РРО.
За підсумками дискусії учасники дійшли спільної думки по всіх обговорених питаннях та домовились спільно працювати для реалізації обговорених проєктів.