Громадяни України, які знайшли тимчасовий захист від війни за кордоном, можуть зіткнутися з труднощами в оформленні, заміні чи відновленні документів, а також з юридичними труднощами під час набуття спадщини, яка залишилася в Україні.
Тож, з метою спрощення процедур оформлення українських документів за кордоном, зокрема, внутрішніх та закордонних паспортів, було запроваджено роботу центрів ДП «Документ», що входять до сфери управління Державної міграційної служби України.
Відтак, в ДП «Документ» українці мають можливість оформити ID-картку або закордонний паспорт (у тому числі замість вкраденого чи втраченого), обміняти паспорти (у разі завершення терміну їх дії, зміни інформації або через непридатність до використання), обміняти паспорт зразка 1994 року (у формі книжечки) на ID-картку (за бажанням або у разі непридатності раніше отриманого паспорту).
Також, паспортні та інші необхідні документи можливо оформити у закордонних дипломатичних установах України. Для оформлення закордонного паспорта або ж з метою отримання інших послуг необхідно заздалегідь забронювати місце у черзі через сайт МЗС України обравши зручну дату та час.
При цьому, Урядом України вдосконалено реалізацію експериментального проєкту щодо оформлення внутрішнього та закордонного паспортів українцям, які перебувають за межами країни.
Так, за новою процедурою передбачено можливість подання документів та анкет-заяв для оформлення паспорту громадянина України вперше після досягнення 18-річного віку у відділеннях ДП «Документ», яким, в свою чергу, надано можливість проведення процедури встановлення особи у режимі відеоконференцзв’язку за участю заявника та членів його сім’ї, близької особи.
Свідоцтво про народження дитини
Якщо батьки чи один із батьків на момент народження дитини є громадянами України, то дитина автоматично отримує громадянство України, незалежно від місця її народження..
Державну реєстрацію актів громадянського стану українців за кордоном проводять дипломатичні представництва та консульські установи України.
На їхніх офіційних веб-сайтах розміщено список необхідних документів для отримання свідоцтва про народження. Стандартний пакет документів включає:
– документ із лікарні про народження дитини, або довідка лікаря, який приймав пологи поза пологовим будинком;
– паспорти обох чи одного з батьків. Якщо документи в одного з батьків відсутні, відомості про нього визначатимуться на підставі свідоцтва про шлюб;
– свідоцтво про шлюб або заяву матері/батька щодо встановлення батьківства, або спільну заяву батьків, які не є подружжям.
Якщо є інші документи (свідоцтво про смерть одного з батьків, рішення суду про визнання батька зниклим безвісти тощо), їх також необхідно додати до пакету документів.
Зареєструвати новонародженого українську дитину за кордоном у
ДП «Документ» неможливо, оскільки ці філії не мають таких повноважень. Проте, оформити закордонний паспорт для новонародженої дитини можна як у закордонних дипломатичних установах України, так і у ДП «Документ».
Вступ у спадок
Відповідно до Цивільного кодексу України, спадкоємець, який бажає прийняти спадщину, має особисто подати відповідну заяву. Цей документ повинен бути нотаріально засвідчений підписом нотаріуса країни перебування. Також, залежно від наявності міжнародних договорів між країною перебування та Україною може знадобитися проставлення апостилю.
Крім того, необхідно буде зробити нотаріально завірений переклад заяви українською мовою. Спадкоємці за межами України можуть подавати таку заяву поштою на адресу нотаріуса, що знаходиться на території України. При цьому, заяву слід надіслати поштовим відправленням до закінчення 6-місячного строку після смерті спадкодавця. Зазначений термін для оформлення спадщини може бути збільшений ще на 4 місяці під час дії воєнного стану.
Якщо немає можливості надіслати листа до України, Вам слід звернутися до Консульських установ чи Дипломатичних представництв України в країні перебування.
Так, спадкоємець подає до консульської установи заяву про прийняття спадщини – особисто чи листом. У першому випадку засвідчувати нотаріально підпис спадкоємця не потрібно – консульство встановить особу спадкоємця та перевірить його підпис на підставі документів, що підтверджують особу. Працівники дипломатичних/консульських установ можуть вчиняти нотаріальні дії (відповідно до статті 38 Закону України «Про нотаріат»), зокрема видавати свідоцтва про право на спадщину, засвідчувати вірність копій документів і виписок з них, справжність підпису, перекладу документів з однієї мови на іншу.