Набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання питання обчислення страхового стажу та пенсійного забезпечення» від 25.04.2024 р. № 3674-ІХ, яким визначаються основні умови врахування при обчисленні пенсій періодів роботи за кордоном, в т.ч. у зв’язку із виходом України з Угоди між державами-учасницями СНД про гарантії прав громадян цих країн щодо пенсійного забезпечення.
Насамперед потрібно зазначити, що при обчисленні стажу роботи застосовуються норми Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003р. №1058, який набрав чинності з 01.01.2004 р., норми раніше діючого законодавства та міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Однією із міжнародних угод, яка діяла у цій сфері, донедавна була Угода між державами-учасницями СНД про гарантії прав громадян цих країн щодо пенсійного забезпечення від 13.03.1992 р. Відповідно до статті 6 зазначеної Угоди громадянам України при призначенні пенсії враховувалися періоди роботи на території держав – учасниць Угоди (а саме, Азербайджану, Білорусі, Вірменії, Казахстану, Киргизстану, Молдови, Таджикистану, Туркменістану, Узбекистану, російської федерації), а також періоди роботи на території колишнього Союзу РСР за час до набуття чинності цією Угодою.
Оскільки з 01.01.2023 р. із Угоди вийшла російська федерація, постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2022 р. № 1328 було ухвалено рішення про вихід України із зазначеної Угоди. Відповідно до ст. 13 Угоди, її дія припиняється стосовно учасників, після закінчення шести місяців з дня отримання депозитарієм письмового повідомлення про вихід з Угоди.
Також Законом України від 29.05.2023 р. № 3117-IX Угоду було денонсовано Угоду між Урядом України та Урядом Республіки Білорусь про гарантії прав громадян в галузі пенсійного забезпечення, яка була укладена 14.12.1995 р. і ратифікована Законом України №546/96 від 22.11.1996 р.
У зв’язку з цим, з метою врегулювання питань, пов’язаних з врахуванням до страхового стажу періодів роботи в інших країнах, у т.ч. і на території республік колишнього Союзу РСР, Урядом було внесено на розгляд Верховної Ради України відповідний законопроект (реєстр. №9453). На всіх стадіях опрацювання зазначеного проекту СПО об’єднань профспілок вносив свої зауваження і пропозиції до законопроекту, у тому числі щодо необхідності збереження раніше діючих гарантій щодо врахування громадянам України періодів роботи за кордоном до моменту виходу України із Угоди держав – учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення. На жаль, зазначені пропозиції ні урядовцями, ні народними депутатами України не були підтримані.
Після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання питання обчислення страхового стажу та пенсійного забезпечення» від 25.04.2024 р. № 3674:
– періоди трудової діяльності за межами України зараховуються до страхового стажу, у тому числі на пільгових умовах, особам, які проживають в Україні, якщо це передбачено Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» або міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України;
– періоди трудової діяльності до 1 січня 1992 року за межами України у республіках колишнього Союзу РСР зараховуються до страхового стажу, у тому числі на пільгових умовах, особам, які проживають в Україні, за умови нездійснення іншою державою пенсійних виплат таким особам за зазначені періоди (порядок підтвердження нездійснення іншою державою пенсійних виплат буде визначено Кабміном);
– не зараховуються до страхового стажу періоди трудової діяльності за межами України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, та на тимчасово окупованих територіях України після 19 лютого 2014 року особі, яка після 19 лютого 2014 року проходила військову службу (службу) у збройних силах, органах внутрішніх справ, органах державної безпеки, поліції, інших військових формуваннях, перебувала на посадах державної служби, на посадах в органах місцевого самоврядування у відповідних органах (формуваннях) російської федерації, добровільно займала посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій у незаконних органах влади, утворених на тимчасово окупованій території України, зокрема в окупаційній адміністрації держави-агресора, у незаконних судових або правоохоронних органах, а також добровільно брала участь у незаконних збройних чи воєнізованих формуваннях, утворених на тимчасово окупованій території України, та/або у збройних формуваннях держави-агресора;
– якщо в особи не вистачає страхового стажу роботи, набутого в Україні, для призначення пенсії за віком, але є неврахований стаж роботи в іншій державі, то період такої роботи включається для визначення права на зазначену пенсію. Це стосуватиметься періодів роботи у країнах, з якими відсутні міжнародні угоди, або в угодах з якими не передбачено зарахування таких періодів до страхового стажу (угоди укладені за пропорційним принципом, коли кожна договірна сторона призначає і виплачує пенсію за відповідний страховий (трудовий) стаж роботи, набутий на своїй території). Для визначення права на пенсію за віком враховуватимуться періоди роботи за кордоном у календарному обчисленні, за умови їх зарахування до страхового стажу (стажу роботи) згідно із законодавством відповідної держави. Підтвердження та зарахування таких періодів роботи до страхового стажу здійснюватиметься у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Також зазначеним Законом внесені зміни до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» щодо обчислення вислуги років.
Необхідно звернути увагу на те, що для вирішення питання щодо порядку зарахування до стажу період роботи за кордоном та виплати пенсії за цей період, необхідно звертатися до положень відповідної міжнародної угоди. Адже пенсійне забезпечення відповідно до цих угод може здійснюватися як за територіальним принципом (Азербайджан, Вірменія, Казахстан, Киргизстан, Грузія та інші), коли пенсійне забезпечення здійснюється за законодавством держави, на території якої проживають особи, з урахуванням періодів роботи на території всіх Сторін-учасників Угоди, так і за пропорційним принципом (Болгарія, Іспанія, Латвія, Польща та інші) – коли кожна сторона призначає пенсію згідно з її законодавством за страховий стаж, набутий на її території.