29 січня 2025 року на базі Європейської Бізнес Асоціації відбулось обговорення нового законопроєкту про встановлення відповідальності за порушення санкцій, участь у якому взяли заступниця Міністерки юстиції України Інна Богатих та представники Департаменту санкційної політики Міністерства юстиції України.
Дискусія стосувалась аналізу законопроєкту № 12406 від 14.01.2025 р. «Про внесення змін до Кримінального кодексу України і Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про санкції» щодо встановлення відповідальності за порушення спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», внесеного Президентом України як невідкладний.
Законопроектом передбачено відповідальність за порушення та обхід санкцій (дві форми об’єктивної сторони злочину), суб’єктивна сторона характеризується як умисною так і необережною формами вини, вартісний поріг криміналізації – близько 152 тис. грн.
Серед учасників заходу – представники великого бізнесу, банківських установ, провідних юридичних компаній, що свідчить про високу зацікавленість до законодавчої ініціативи та важливість її для нашого суспільства, адже встановлення кримінальної відповідальності за такі суспільно-небезпечені діяння є давно назрілим кроком для ефективності санкційної політики.
Для бізнес спільноти – це посилення санкційного комплаєнсу, детальна та ретельна перевірка своїх клієнтів/контрагентів.
Тож, в ході обговорення виникло чимало практичних питань щодо застосування норм законопроекту, завдяки яким дискусія мала глибоко професійний характер та видалась корисною з правозастосовчої точки зору.
Під час презентації законопроєкту Інна Богатих підкреслила, що відповідальність за порушення санкцій запроваджена в більшості країн Європейського Союзу: кримінальна – в Республіці Кіпр, Данії, Франції, Угорщині, адміністративна – в Словакії, Іспанії, кримінальна та адміністративна – в Бельгії, Австрії, Чехії, Естонії, Греції, Ірландії, Литві, Польщі). Також кримінальну відповідальність передбачено у США, Великій Британії, Канаді, Норвегії, Боснії та Герцеговині, Швейцарії, Японії, Австралії.
З метою уніфікації підходів країн ЄС за порушення санкцій прийнято Директиву ЄС 24.04.2024 № 2024/1226 про визначення кримінальних правопорушень і покарань за обхід санкцій. В країн є 1 рік для її імплементації в національне законодавство.
Голова аналітичного центру «Інститут законодавчих ідей» Тетяна Хутор окреслила структуру проєкту Закону, зміст нової статті Кримінального кодексу України, різницю між порушенням та обходом санкцій, а також звернула увагу на такі особливості, як форми вини та види відповідальності за порушення та/або умисний обхід санкцій.
Представник Європейської Бізнес Асоціації зазначив, що український бізнес не заперечує необхідності запровадження кримінальної відповідальності за порушення санкційних обмежень, водночас матиме певні пропозиції до тексту законопроекту щодо більшої конкретизації його положень.
За результатами обговорення законодавчої ініціативи учасники зустрічі дійшли висновку про потребу підвищувати ефективність обмежувальних заходів, щоб встановити співмірну відповідальність за обхід та порушення санкцій. Наразі бізнес-спільнота готує свої пропозиції для їх подальшого розгляду.