
Законодавці усіма силами намагаються спростити адміністрування ПДВ: дозволити ФОП самостійно обирати звітний період (місяць чи квартал), налагодити автозаповнення податкових накладних та декларацій тощо. Маємо вже третій варіант змін до ПКУ. Чим він відрізняється від попередніх двох?
Щодо спрощення адміністрування ПДВ, зокрема і для ФОП, наразі маємо три законопроєкти:
-
Основний – законопроєкт № 16037 від 04.09.2026 (див. тут «ПДВ для ФОП: Кабмін готує спрощення!»).
-
Альтернативний – законопроєкт № 16037-1 від 18.09.2026 (деталі тут «ПДВ для ФОП: місяць чи квартал? З’явився альтернативний законопроєкт»).
-
Доопрацьований – законопроєкт 16037-д від 07.10.2026.
Зверніть увагу! Ці законопроєкти жодним чином не стосуються обов’язкової ПДВ-реєстрації платників єдиного податку (у тому числі ФОП). А на тему реєстрації платниками ПДВ вам точно буде цікавою статті «Обов’язкова ПДВ-реєстрація ФОП на ЄП: у 2027 — НІ, у 2028 — можливо» // «Податки & бухоблік», 2026, № 55
Отже, чим же доопрацьований законопроєкт № 16037-д відрізняється від свої попередників?
Квартальний період
Він так само (як основний та альтернативний законопроєкти) пропонує дозволити ФОП – платникам ПДВ самостійно обирати квартальний або місячний звітний період. Але водночас не просто дає таке право, а і розписує процедуру такого вибору. Це будуть робити шляхом подання заяви про обрання звітного (податкового) періоду. Таку заяву слід буде подавати за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, з якого планується обрання звітного (податкового) періоду, та може бути подана не частіше одного разу протягом року. Форму заяви повинен буде затвердити Мінфін.
Автозаповнення
Водночас щодо автозаповнення податкових накладних та декларацій доопрацьований законопроєкт (до речі, так само, як і альтернативний) доволі лаконічний. Пропонується реалізувати попереднє автоматичне заповнення податкової звітності та податкових накладних на підставі інформації, наявної в інформаційно-комунікаційних системах контролюючих органів, у порядку та обсягах, визначених Мінфіном. Тобто, деталізації щодо даних РРО (як у основному законопроєкті) немає.
Бюджетне відшкодування
У всіх законопроєктах пропонують суттєво підвищити порогову суму, при досягненні якої податковий орган має право ініціювати документальну позапланову перевірку з питань правильності декларування сум бюджетного відшкодування ПДВ або від’ємного значення податку. Якщо зараз така перевірка можлива вже при сумі 100 тисяч грн, то після ухвалення законопроєкту порогове значення становитиме 1 млн грн.
ПН на транспорт
Законопроєктом № 16037-д пропонується врегулювати, що в податковій накладній, що складається за операціями з постачання транспортних засобів, зазначається ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN-код).
Зверніть увагу! Усі три документи – поки що проєкти закону. Який із них «виживе» – час покаже. А ми – якнайшвидше розповімо про це вам.
Каменський Сергій, податковий експерт.