Український бізнес не підтримує проєкт Кабміну щодо БЕБ

Члени коаліції Українська Рада Бізнесу, до складу якої входять 113 бізнес-асоціацій різних секторів економіки, проаналізували законопроєкт від Кабміну № 10439 щодо Бюро економічної безпеки та зазначають таке:

З моменту створення БЕБ минуло більше двох років, а Бюро досі не почало працювати ефективно.

Ключовими проблемами роботи Бюро, які свідчать про те, що наразі БЕБ не відповідає закладеній при створенні органу концепції та потребам бізнесу, є конкурсні відбори з порушеннями; непередбачуваність органу через високу ротацію та відсутність відповідальних; переважання правоохоронної функції над аналітичною; тиск на бізнес інших правоохоронних органів через неефективність БЕБ.

Згідно з нещодавнім дослідженням економістів щодо оцінки найбільших схем з ухилення від сплати податків, найбільші схеми пов’язані зі слабкими інститутами. Через неефективну роботу тільки трьох органів – Державної митної служби, Державної податкової служби, Бюро економічної безпеки – держава щороку втрачає, ⁠за розрахунками експертів, – 200-240 млрд гривень.

Від порушення митних правил та сірого імпорту бюджет недоотримує 100-150 млрд грн, від контрафакту, нелегальної торгівлі – 40-45 млрд грн щороку, від схем із ПДВ – 20-30 млрд грн. Тобто на неякісну роботу БЕБ припадає близько 100 млрд втрат бюджету щороку.

Враховуючи актуальність та важливість питання перезавантаження БЕБ, фахівці УРБ опрацювали низку законопроектів, зокрема за №10439 (ініціатор – КМУ), №10088 та №10088-1 (ініціатори – народні депутати України).

При опрацюванні порівняльної таблиці та текстів законопроектів вбачається, що законопроект за №10439 суперечить взятим Україною зобов’язанням, а також не відповідає пріоритетам G7, які було опубліковано нещодавно.

Фахівці Української Ради Бізнесу порівняли два проєкти по їх ключових положеннях, результати викладені у вигляді таблиці:

Ключові норми проектів

№ 10439

№ 10088-1

Перезавантаження відомства

ні

так

Конкурсна комісія для обрання керівника Бюро економічної безпеки має переважний голос міжнародних експертів

ні

так

Конкурсна комісія подає Уряду найкращого кандидата на посаду

ні

(подає трьох)

так

Переатестація працівників Бюро економічної безпеки

через рік після завершення воєнного стану

відразу після обрання директора

Механізм звільнення недоброчесних співробітників

ні

так

Кадрова комісія з переатестації співробітників має у складі міжнародних експертів

ні

так

Посилення аналітичного спрямування БЕБ – надання права для Бюро на отримання безоплатного доступу до існуючих державних інформаційних систем, які містять дані про фінансову діяльність суб’єктів господарювання, державних реєстрів органів влади

ні

ні

Встановлення якісних критеріїв ефективності роботи БЕБ

ні

ні

Встановленні нормативних запобіжників тиску на бізнес з боку правоохоронних органів

ні

ні

Як стає очевидним з порівняльної таблиці – проєкт № 10088-1 – дає надію на перезавантаження та створення якісного Бюро економічної безпеки, в той час як проєкт №10439 – не залишає жодних шансів на створення якісного БЕБ.

Виходячи з викладеного вище – Українська Рада Бізнесу закликає народних депутатів прийняти проєкт № 10088-1 у першому читанні якнайшвидше та доопрацювати його до 2 читання з урахуванням пропозицій бізнесу, забезпечивши основу для якісної роботи органу боротьби з економічними злочинами. Проєкт №10439 не вирішує жодної з наявних проблем, тож його повернути авторам без розгляду.