
До ВРУ подано законопроєкт № 16037-д від 07.10.2026. Одна з його норм вводить жорсткіші правила щодо неоподаткування чи оподаткування за зниженою ставкою ПДФО при продажу транспортних засобів.
За правилами п. 173.2 ПКУ дохід від продажу протягом звітного (податкового) року одного з об’єктів рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда (далі – ТЗ), не підлягає оподаткуванню ПДФО.
Автори законопроєкту № 16037-д пропонують додати важливе уточнення. Така «пільга» буде застосовуватись лише за умови, що такий транспортний засіб перебуватимуть у власності платника податку більше ніж 183 днів з дня їх державної реєстрації за такою особою. Тобто, ТЗ має бути у власності не менше, ніж пів року.
І це ще не все. Наразі дохід від продажу протягом звітного (податкового) року другого ТЗ підлягає оподаткуванню ПДФО за ставкою 5%. Після набрання чинності змінами таку понижену ставку (замість 18 %) можна буде застосовувати при другому продажу лише за умови, що ТЗ перебуватиме у власності платника податку більше ніж 183 днів з дня їх державної реєстрації за такою особою.
І зрештою, за ставкою 18 % буде оподатковуватись дохід від продажу ТЗ, у разі:
- третього та наступних продажів ТЗ протягом звітного (податкового) року;
- перебування таких ТЗ у власності платника податку менше ніж 183 днів з дня їх державної реєстрації за такою особою.
Зверніть увагу! Військовий збір це питання також опосередковано зачіпає. Адже у випадках, коли дохід оподатковується ПДФО, він також оподатковується і ВЗ. І на відміну від ПДФО, ставка ВЗ стабільна – 5 %.
Оподаткування операцій із продажу (обміну) транспортного засобу фізособою-резидентом у 2026 році (до запропонованих змін)
| № з/п | Категорія доходу | Ставка ПДФО + ставка ВЗ | ||
| Перший продаж у звітному році | Другий продаж у звітному році | Наступні продажі у звітному році | ||
| 1 | Дохід від продажу легкового автомобіля | Не оподатковується | 5 % + 5 % | 18 % + 5 %* |
| 2 | Дохід від продажу мотоцикла | Не оподатковується | ||
| 3 | Дохід від продажу мопеда | Не оподатковується | ||
| 4 | Дохід від продажу іншого транспортного засобу (вантажний автомобіль, причіп, напівпричіп тощо) | 5 % + 5 % | ||
| * Дохід може бути зменшено на вартість об’єкта рухомого майна, яка була відображена при одноразовому (спеціальному) добровільному декларуванні, передбаченому підрозд. 94 розд. ХХ ПКУ. | ||||