Нацбанк України частково оновив інституційну Стратегію, доповнивши її заходами, спрямованими на розширення фінансової інклюзії та забезпечення безбар’єрності фінансового сектору.
Через реалії воєнного часу значення цих ініціатив для української фінансової системи підвищується. Саме тому Стратегія НБУ насамперед фокусується на актуальних проблемах, однією з яких є робота з реінтеграції та відновлення фінансової інфраструктури на прифронтових та деокупованих територіях.
«Доступність фінансових послуг для всіх громадян – наш пріоритет. Це питання було актуальним завжди, проте повномасштабна війна вимагає від нас значного прискорення у вирішенні цих задач. Рішення вже є: мобільні відділення, агентські угоди, вимоги щодо безбар’єрності та інклюзії в клієнтському сервісі. Ми беремо на себе лідерство в консолідації зусиль фінансової системи в цьому напрямі та прискоренні їх імплементації», – зазначив Голова Національного банку Андрій Пишний.
Відповідно перелік пріоритетних завдань регулятора (в межах цілі “Фінансова система працює на відновлення країни”) доповнився низкою заходів, спрямованих на полегшення отримання фінансових послуг:
- насамперед зазначені заходи стосуватимуться забезпечення фізичної доступності отримання фінансових послуг для клієнтів, зокрема людей з інвалідністю. З цією метою Національний банк планує стимулювати приведення відділень фінансових установ у відповідність до рекомендацій щодо безбар’єрності;
- також заплановано зміни в напрямі запровадження кращої світової практики для поліпшення надання дистанційних фінансових послуг, наприклад, для людей з інвалідністю без їх фізичної присутності у відділеннях. Ключову роль у полегшенні доступу до фінансових послуг і підвищенні фінансової незалежності людей з інвалідністю повинні відігравати інновації в банківському та фінансовому секторах.
Реалізація зазначених заходів буде тісно пов’язана з подальшим розвитком ініціативи “Power banking 2.0” (в межах цілі “Сучасні фінансові послуги”). Зокрема йдеться про забезпечення безперебійного та сталого доступу всіх громадян до фінансових послуг на територіях, що межують з активними бойовими діями, територіях з низькою фінансовою інклюзією та деокупованих територіях. За ініціативи регулятора банки спрямують свої зусилля на швидке відновлення послуг на деокупованих територіях, зокрема, шляхом розвитку мобільних відділень, розміщення більшої кількості банкоматів, залучення комерційних агентів з надання фінансових послуг, розширення мережі відділень.
Також Національний банк розробив план дій для забезпечення роботи сервісу “готівка на касі” на деокупованих територіях, який банки впроваджуватимуть разом із торговельними установами одночасно з відновленням фінансової інфраструктури на цих територіях.
Нагадаємо, що у травні цього року Національний банк презентував власну Стратегію під назвою «Фінансова фортеця», сфокусовану на спротив російській агресії та відновлення країни. Це – гнучкий документ, який, зважаючи на непередбачувані зовнішні обставини, періодично актуалізуватиметься. Зокрема, наступне оновлення заплановане вже на першу половину 2024 року.