Як сформувати ціну на продукцію, якщо вона доставляється та встановлються на території покупця?

ТОВ є виробником металевих дверей і хоче взяти участь в тендері. Документацією передбачено, що закупівля згідно з накладною, без актів надання послуг на монтаж та демонтаж, в ціну товару включено демонтаж та монтаж металевих дверей. Чи можливо включити до вартості товару демонтаж та монтаж металевих дверей, надати замовнику лише накладну без акту надання послуги і зареєструвати податкову накладну лише на двері металеві?

Собівартість реалізованої продукції – в даному випадку це металеві двері – визначається за правилами НП(С)БО 16.

Зокрема, згідно з пп. 11 НП(С)БО 16 до виробничої собівартості продукції включаються:

  • прямі матеріальні витрати;
  • прямі витрати на оплату праці;
  • інші прямі витрати;
  • змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати.

Далі ці витрати деталізовані у пп. 12 – 15 НП(С)БО 16. З цих пунктів бачимо, що це витрати виключно на виготовлення металевих дверей як готової продукції, яка передається з виробництва на склад. Іншими словами, запис в бухобліку Дт 26 Кт 23 виконується в той момент, коли завершено виробництво певних одиниць готової продукції і вони передані з цеху на склад.

Специфіка такої продукції, як металеві двері, полягає в тому, що вони потребують монтажу в тому місці, де вони будуть використовуватися, і можливо, демонтажу попередніх дверей. Монтаж та демонтаж можуть виконуватися за рахунок продавця або покупець це робить самостійно, і це питання регулюється виключно договором між продавцем і покупцем. Також виключно сторони договору вирішують, чи буде монтаж/демонтаж дверей надаватися окремою послугою, чи ні. В даному випадку сторони вирішили, що монтаж/демонтаж не надається окремою послугою, а також договором передбачено, що це здійснюється за рахунок продавця.

Продавець вправі продавати свою продукцію різним покупцям на різних умовах, а також він може на власний розсуд надавати покупцям окремі послуги з монтажу дверей або включати вартість цього монтажу в ціну продукції.

Для продавця монтаж готової продукції на території покупця та надання супутніх послуг (демонтаж тощо) – це витрати на збут – див. п. 19 НП(С)БО 16: витрати на транспортування готової продукції, транспортно-експедиційні та інші послуги, пов'язані з транспортуванням продукції відповідно до умов договору поставки, а також витрати на монтаж і демонтаж можна віднести до інших витрат, пов'язаних зі збутом продукції.

Таким чином, витрати продавця на виробництво і монтаж дверей складаються з двох частин:

  • власне собівартість дверей, яка включає всі витрати, понесені на їх виробництво і транспортування на склад готової продукції продавця;
  • витрати на транспортування дверей до місця монтажу на території покупця та на сам монтаж – це вже не собівартість продукції, а операційні витрати звітного періоду – витрати на збут.

Метою підприємства, яке утворене у формі ТОВ, є отримання прибутку від його діяльності. Це означає, що ціна продажу готової продукції повинна перевищувати витрати, понесені на її виробництво та операційні витрати звітного періоду. Іншими словами, коефіцієнт рентабельності операційного прибутку повинен бути позитивним:

К = Операційний фінрезультат / Чиста виручка

Операційний фінрезультат відображається у рядку 2190 або 2195 Звіту про фінансові результати (Форма №2, додаток 1 до НП(С)БО 1).

Для досягнення цієї мети ТОВ вправі самостійно формувати ціну на кожну одиницю готової продукції з урахуванням особливостей її реалізації, з таким розрахунком, щоб ця ціна перевищувала її собівартість та покривала операційні витрати звітного періоду. Наприклад, двері за умови їх продажу зі складу продавця можуть продаватися дешевше, ніж такі ж двері, але вже встановлені на території покупця – тому що на монтаж потрібні додаткові витрати.

***

Висновки:

  1. Продавець несе витрати на виробництво дверей, які формують їх собівартість в момент передачі на склад готової продукції;
  2. Витрати на монтаж дверей на території покупця та на супутні послуги належать до операційних витрат звітного періоду – витрат на збут;
  3. Сторони договору виключно на власний розсуд обирають умови постачання продукції. В даному випадку продавець бере на себе обов’язок доставити двері до території покупця і встановити їх, при цьому монтаж дверей не виділяється як окрема послуга.
  4. З врахуванням попереднього висновку, продавець вправі сформувати ціну на продукцію з врахуванням витрат на її монтаж, щоб досягти мети своєї діяльності – отримання прибутку.
  5. Якщо монтаж дверей окремою послугою не надається, то в даному випадку відбувається тільки продаж продукції на умовах її поставки і монтажу на території покупця.
  6. Продавець складає накладну та податкову накладну тільки на продукцію без виділення послуг монтажу, за ціною, яка включає вартість самих дверей та їх монтажу на території покупця.