Як повернути постачальнику залізничний вагон з товаром, який не був прийнятий покупцем?

ТОВ "А" – постачальник відправив ТОВ "Б" – покупцю 25.05.2024 р. товар залізничним транспортом безпосередньо з заводу виробника. Вагон прибув 04.06.2024 р. Після огляду виявлено, що товар невідповідної якості і він одразу був переадресований виробнику. Витрати з доставки оплачує постачальник. Розкредитування та переадресацію вагону проводить ТОВ "А". За результатами огляду складено акт невідповідності. Постачальник – ТОВ "А" наполягає скласти ВН на отримання від 25.05.2024 р. та 04.06.2024 р. на повернення. Чи правомірна вимога постачальника?

Вирішення цієї ситуації безпосередньо залежить від договірних умов. Адже саме визначення пункту поставки та момент переходу права власності на товар визначає порядок складання документів.

Якщо договором передбачено, що продавець несе ризики за вантаж до моменту його поставки в місце призначення (DAP (Delivered At Place), то це означає, що передача товару буде саме в місці поставки. Документи складаються при безпосередньому отриманні товару. В цьому випадку ТОВ Б достатньо акту невідповідності з візою про повернення товару.

Але може бути й інше формулювання, зокрема товар доставляється основному перевізнику замовника до зазначеного місця (FCA – франко – перевізник). Датою поставки та момент переходу права власності вважається дата(момент) документальної (у відповідній товарно-транспортній накладній та/чи акті приймання-передачі) фіксації факту передачі товару перевізнику. В цьому випадку пункт поставки – місце навантаження в залізничний транспорт, а дата передачі перевізнику – 25.05.2024 р. Тому якщо в договорі заначено саме такий порядок поставки, то вимоги ТОВ А є правомірними.

На нашу думку, за наведеною умовою поставка має ознаки базису DAP, так як ризики щодо доставки товару на продавцеві, ТОВ А передає товар ТОВ В саме 04.06.2024 р. і тоді достатньо лише акту невідповідності товару, якщо інше не передбачене договором.

***

Додатково читайте: