Відрядження: його тривалість та добові

Чи може відрядження тривати 43 дні: Дніпро – Німеччина – Київ? Як нарахувати добові? Як рахуються добові водію, який вантажиться в Дніпрі, потім їде додому на 10 днів, після цього продовжує відрядження?

Відрядження може тривати 43 дні: Дніпро – Німеччина – Київ?

Діючим законодавством та нормативними актами тривалість відрядження як по Україні, так і за кордон для приватних підприємств не встановлена, обмеження прописані тільки для бюджетників. Тому, розглядаючи роботу водія та його тривалі рейси, вважаємо, що максимальну тривалість можна передбачити у трудовому договорі з працівником чи в іншому локальному документі та повідомити про ці умови працівника, як того вимагає ст. 29 КЗпП.

Як нарахувати добові?

Розмір добових, який не підлягає оподаткуванню, визначений пп. «а» пп. 170.9.1 ПКУ. Так, у 2024 році він становить для відряджень по Україні – не більш як 0,1 розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, в розрахунку за кожен календарний день такого відрядження виходить 710,00 грн. (7100,00 грн. х 10%).

Для відряджень за кордон неоподатковувана сума добових – не вище 80 євро за кожен календарний день відрядження за офіційним обмінним курсом гривні до євро, установленим НБУ, в розрахунку за кожен такий день.

У разі виплати добових у сумі, яка перевищує вище вказані розміри, різниця оподатковується ПДФО за ставкою 18% і військовим збором за ставкою 1,5%.

Розмір добових за певний день залежить від того, коли було та як здійснено перетин кордону та від того, що передбачено Положенням про відрядження на підприємстві.

Приватні підприємства самостійно встановлюють розмір добових за день – як для відряджень по Україні, так і для відряджень за кордон. Але правила застосування цих розмірів можна запозичити в Інструкції № 59. Зокрема, щодо того, якщо працівник за один день з’їздив за кордон і повернувся з відрядження – він має право на добові у закордонному розмірі за цілу добу. Те саме правило можна запозичити і щодо дня перетину кордону – за цей день працівник ще має право на закордонний розмір добових.

Тож Інструкція №59 каже таке: за день вибуття з України у відрядження за кордон за відсутності пересадки на інший транспортний засіб або зупинки в готелі (мотелі, іншому житловому приміщенні) на території України добові витрати відшкодовуються за нормами першої іноземної держави, в якій здійснюється пересадка (зупинка). День прибуття до України (перетину кордону) – за нормами останньої іноземної держави, в якій здійснюється пересадка (зупинка).

За день перетину кордону держави відрядження (незалежно від наявності протягом доби пересадок та/або зупинок на території інших іноземних держав під час перебування в дорозі до держави відрядження або повернення до місця постійної роботи) добові витрати відшкодовуються за нормами, встановленими для держави, до якої відряджено працівника.

Якщо відряджений, перебуваючи в дорозі до держави відрядження або повертаючись до місця постійної роботи, має пересадку на інший транспортний засіб або зупинку в готелі (мотелі, іншому житловому приміщенні) на території інших іноземних держав, добові витрати за час проїзду їхньою територією відшкодовуються у сумах, встановлених для відповідних держав, з дня перетину кордону відповідної іноземної держави (згідно з датою, визначеною у транспортних квитках, рахунках за проживання в готелі (мотелі), іншому житловому приміщенні, або згідно з відмітками прикордонних служб про перетин кордону відповідної іноземної держави).

Як рахуються добові водію, який вантажиться в Дніпрі, потім їде додому на 10 днів, після цього продовжує відрядження?

Положення №340 досить чітко регламентує, що вважається робочим часом, а що — часом відпочинку. I водій так само має право на вихідний день, як і всі інші працівники. Так, згідно з пп. 5.4 Положення №340, тривалість щотижневого відпочинку водія має бути не менше 45 послідовних годин. Це і є вихідні дні такого водія.

Якщо водій зупиняється під час прямування за маршрутом на один чи кілька днів, не перебуваючи при цьому в транспортному засобі, використовує свій час на власний розсуд, — це для нього час відпочинку (пп. 1.5 Положення №340). Тобто це може бути також його вихідний день. У цей вихідний день транспортний засіб може перебувати на паркінгу чи в іншому місці в цей час, а після закінчення вихідних водій може продовжити рух за маршрутом.

Отже, якщо водій, що перебуває у відрядженні, протягом руху за маршрутом зупиняється в якомусь місці, де має вихідний (вихідні), то за ці дні йому нараховуються добові, зарплата за ці дні не платиться (про оплату цих днів у подвійному розмірі мова взагалі не йде), а оскільки в даному випадку водій на вихідних перебуває вдома, то проживання йому не компенсується.

Оскільки це одне відрядження, то видається один наказ.

Таким чином, водій, відряджений у відрядження, здійснює перевезення по маршруту: Дніпро (Україна) – Німеччина (закордон) – Київ (Україна), який зупиняється на вихідні дні вдома, є його вихідними днями, за які оплачуються тільки добові без компенсації найму житла, бо це його власне місце проживання. Відрядження переривати не потрібно, це одне відрядження, на яке видається один наказ. Оскільки це просто вихідні дні водія направленого у відрядження, то у табелі має бути літерне позначення «ВД» без зазначення кількості годин.