Відображення добровільної виплати мобілізованим в бухобліку та об’єднаній звітності

Згідно з Законом №2352, роботодавці не зобов’язані зберігати середній заробіток за мобілізованими працівниками. Підприємство видало наказ про скасування виплат мобілізованим та прийняло рішення й надалі проводити їм виплати, як вид «Допомога». Як відображати «Допомогу» в бухобліку та в об’єднаній звітності в додатках Д1 та Д4?

Прийняте рішення про добровільні виплати мобілізованим працівникам роботодавець має зафіксувати в наказі та внести зміни до положення про оплату праці з наведенням механізму розрахунку цієї добровільної виплати. Тому що нарахування добровільної виплати мобілізованим працівникам можна виплачувати в будь-якій сумі:

  • 100% за Порядком №100 чи якийсь відсоток від нарахованої середньої;
  • фіксованій (у розмірі окладу, МЗП тощо).

Оскільки добровільна виплата є складовою зарплати, то на неї потрібно буде нарахувати ЄСВ та утримати ПДФО та ВЗ. У випадку, якщо сума нарахованої добровільної виплати буде менше МЗП, роботодавцю доведеться, за основним працівником, який перебував у трудових відносинах повний місяць, донарахувати ЄСВ до мінімального розміру (п. 5 ст. 8 Закону про ЄСВ).

Добровільні виплати мобілізованим працівникам є витратами підприємства і у бухобліку відображатимуться проведенням: Дт 949 Кт 661.

Така виплата в Об’єднаній звітності відображається як звичайна зарплата – в додатку 4ДФ за ознакою «101», а в Додатку 1 з КЗО «1», з зазначенням кількості календарних днів перебування платника податку (мобілізованого працівника) у трудових відносинах в графі 14. У Додатку 5 дана виплата не відображається.