Створення презентаційної книги про підприємство

ТОВ планує виготовити презентаційну книгу-буклет про його діяльність та передати її партнерам. Витрати на створення книги включають: розробку макета – 1000 грн, друк 10 екземплярів – 12000 грн. Як відобразити цю операцію в обліку? Який порядок оподаткування?

У податківців щодо цього питання сформувалося два підходи:

Перший викладено у листі від 13.06.2006 р. №6421/6/16-1515-26: «Розповсюдження матеріального носія реклами, який містить у собі інформацію про діяльність підприємства та який не можна використати ні в господарській діяльності, ні по-іншому, крім застосування його як носія (джерела) інформації (наприклад, прайс-листи, рекламні проспекти, брошури, каталоги, буклети тощо), за своєю суттю не підпадає під поняття поставки товарів (робіт, послуг), а тому не є об'єктом оподаткування».

Тобто безкоштовна роздача буклетів не є об’єктом оподаткування ПДВ. В бухобліку рекламні матеріали списуються до витрат підприємства як витрати на рекламу: Дт 93 Кт 209. Документальне підтвердження – наказ керівника про розповсюдження рекламних матеріалів та акт їх списання.

Дт 209* Кт 685 833,33 - витрати на створення макета;

  • Дт 644 Кт 685 166,67 - ПДВ, складено ПН;
  • Дт 641 Кт 644 166,67 - ПДВ, зареєстровано ПН.
  • Дт 209 Кт 685 10000 - витрати на друк буклетів;
  • Дт 644 Кт 685 2000 - ПДВ, складено ПН;
  • Дт 641 Кт 644 2000 - ПДВ, зареєстровано ПН;
  • Дт 93 Кт 209 10833,33 - безоплатна роздача;

*Щодо розробки макету, то тут є декілька варіантів. Якщо ТОВ розробило макет під певну партію буклетів, то їх можна обліковувати на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів» і вже потім потроху включати у вартість буклетів. Алеякщо витрати незначні, то їх можна включити у вартість першої партії.

Більш детально див. тут і тут.

Другий підхід викладено в ІПК від 30.06.2020 р. №2607/ІПК/13-01-04-01-10: «Якщо вартість товарів (придбаних (ввезених) чи виготовлених) та послуг, безоплатно наданих в рамках проведення рекламних/маркетингових заходів безпосередньо Товариством або із залученням третіх осіб, включається до складу вартості оподатковуваних операцій Товариства, зокрема до вартості продажу товарів/послуг, які підлягають оподаткуванню та пов'язані з отриманням доходів (підтвердженням чому є, наприклад, відповідні накази про облікову чи цінову політику, розрахунки чи калькуляція вартості товарів/послуг або інший документ, визначений обліковою політикою платника податку, який встановлює розрахунок ціни продажу придбаних, ввезених чи самостійно виготовлених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розповсюджених з рекламною метою товарів/послуг), то такі товари/послуги вважаються використаними в оподатковуваних операціях в межах господарської діяльності такого платника податку, а безкоштовне розповсюдження товарів/послуг не розглядається як окрема операція з постачання».

На нашу думку, в цій ситуації складно оспорити той факт, що такі буклети будуть використані в господарській діяльності. Їх роздача безпосередньо спрямована на ознайомлення контрагентів з діяльністю підприємства, що сприятиме укріпленню діючих та налагодженню нових зав’язків, розширення сфери збуту. Тому нараховувати ПЗ відповідно до п. 198.5 ПКУ немає підстав.

При цьому специфіка таких буклетів полягає у тому, що неможливо ідентифікувати, коли буде результат: чи в цьому році обсяги продажів зростуть чи в наступному, та чи зростуть взагалі, то постає логічне питання, до ціни якої продукціїувійдуть такі витрати.

Якщо ж навіть така продукція не буде передбачена кошторисом, як радять податківці, ісама операція розцінена як безоплатна передача, то фізичну цінність вона має лише в частині переробки, зокрема макулатури. Отримана компенсація при передачі на вторинну переробку є її звичайною ціною і базою оподаткування ПДВ відповідно. Продавати такі буклети недоцільно, адже є різні інформаційні ресурси в мережі інтернет, де покупець може ознайомитись з діяльністю ТОВ та його історією.

Для нас більш прийнятний перший підхід, алевраховуючи поточні настрій податківців щодо цього питання, у ТОВ є декілька варіантів:

  • включити у витрати на збут, врахувавшироздачу буклетів в ціновій політиці, а також склад витрат на збут в обліковій політиці ТОВ, і не робити ніяких дій щодо ПДВ;
  • включити до складу витрат на збут, але при цьому ідентифікувати таку операцію як безоплатну роздачу. В цьому випадку необхідно буде скласти дві ПН: одну на перевищення ціни згідно з ст. 188, 189 ПКУ та іншу - за фактичною сумою постачання – нуль;
  • отримати власну ІПК та працювати вже за нею.