Ребрендинг рекламного та холодильного обладнання, яке надається в оренду іншим особам
Підприємство – виробник кондитерської продукції, має ліцензовану торгову марку та логотип. Продукція продається ФОПам, яким надавались в оренду вивіски та холодильне обладнання з цим логотипом. Тепер підприємство хоче змінити логотип та торгову марку. Що робити з обладнанням, яке зі старим логотипом? Вивіски на 112 рахунку, метод амортизації - 100%. Чи можна здавати в оренду нові вивіски без логотипу, зі словами «Торти» або «Кав’ярня» та як це вплине на витрати підприємства? Як це оформити?
Відповідно до ст. 492 ЦКУ торговельною маркою може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, які придатні для вирізнення товарів (послуг), що виробляються (надаються) однією особою, від товарів (послуг), що виробляються (надаються) іншими особами. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, літери, цифри, зображувальні елементи, комбінації кольорів. Цінність торгової марки визначається тим, наскільки їй довіряє споживач, іменним упізнаванням, якістю, в якій споживач упевнений, сильними марочними асоціаціями та іншими активами. Використання зареєстрованої торгової марки та логотипу є виключно добровільним і не обмежене законодавством. Відповідно, та особа, яка використовує торгову марку і логотип, може прийняти рішення про заміну їх на нові. Це рішення потягне за собою і відповідні господарські операції щодо заміни вивісок та оформлення обладнання.
Якщо вивіски зі старим логотипом не можна використовувати далі (тобто не можна замінити старий логотип на вивісці на новий логотип зі збереженням функцій вивіски), такі вивіски слід списати. За умовами запитання ці вивіски обліковуються як МНМА на 112 рахунку і були замортизовані у місяці введення в експлуатацію на 100%. Тому при списанні вивісок слід зробити проведення Дт 132 Кт 112 на всю замортизовану вартість. Оскільки вивіски повністю замортизовані та не є основними засобами для цілей ПКУ, то ПДВ за п. 189.9 ПКУ не нараховується. Все це справедливо для будь-яких МНМА, яких спіткає така ж доля.
Виключно за рішенням підприємства можуть бути придбані нові вивіски, на них нанесено написи без бренду («Торти», «Кав’ярня» тощо) або нові логотипи, і ці вивіски також можуть надаватися в оренду так само, як і попередні зі старим логотипом.
Наявність написів та логотипів не впливає на порядок оформлення та обліку господарських операцій з вивісками: вони надаються в оренду на підставі договору з орендарем, факт передачі вивіски орендарю фіксується актом приймання-передачі, і щомісячно оформлюються акти оренди вивісок. Щоправда, норми ЦКУ не вимагають оформляти щомісячні акти оренди, це «винахід» виключно податківців. Ми розглядали цю проблематику тут.
Якщо є холодильне обладнання, на якому розміщено старий логотип, то як правило, брендування такого обладнання є зворотнім, тобто можна видалити або зафарбувати чи заклеїти старий логотип і нанести новий. В такому разі для обладнання нічого не змінюється – воно може надаватися в оренду так само, як і раніше, з логотипом чи без нього. Оформлення орендних операцій буде таке саме, як ми навели вище для вивісок.
Але якщо через зміну логотипу і торгової марки обладнання, яке належить до основних засобів, більше не може використовуватись далі, то потрібно буде вирішити, що з ним робити – продати, використати для інших цілей, ліквідувати. Залежно від цього і будуть здійснюватись відповідні господарські операції з відповідним оформленням та обліком.
Будь-які витрати, що будуть понесені у зв’язку зі зміною торгової марки і логотипу, списуються до складу витрат на збут – на рахунок 93.