Послуги з надання маркетплейсу: як оподатковуються ПДВ?

ТОВ на загальній системі оподаткування надає послуги доступу до онлайн-сервісу для розміщення споживачами інтернет-магазинів. Чи вважається роялті плата за надання таких послуг? Як оподатковуються такі послуги ПДВ? Чи потрібно їх враховувати в обсяг операцій з метою реєстрації платником ПДВ?

Згідно з пп. 14.1.225 ПКУ, роялті - будь-який платіж, в тому числі платіж, що сплачується користувачем об’єктів авторського права, отриманий як винагорода за використання або за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності, а саме на будь-які літературні твори, твори мистецтва або науки, включаючи комп’ютерні програми, інші записи на носіях інформації, відео- або аудіокасети, кінематографічні фільми або плівки для радіо- чи телевізійного мовлення, передачі (програми) організацій мовлення, інші аудіовізуальні твори, будь-які права, які охороняються патентом, будь-які зареєстровані торговельні марки (знаки на товари і послуги), права інтелектуальної власності на дизайн, секретне креслення, модель, формулу, процес, права інтелектуальної власності на інформацію щодо промислового, комерційного або наукового досвіду (ноу-хау).

При цьому, не вважаються роялті платежі, отримані, зокрема як винагорода за використання комп'ютерної програми, якщо умови використання обмежені функціональним призначенням такої програми та її відтворення обмежене кількістю копій, необхідних для такого використання (використання "кінцевим споживачем").

Разом з цим, пп. 26-1 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, з 1 січня 2013 року до 1 січня 2023 року, звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання програмної продукції, а також операції з програмною продукцією, плата за які не вважається роялті.

Для цілей пп. 26-1 підрозділу 2 розділу XX ПКУ до програмної продукції відносяться результат комп'ютерного програмування у вигляді операційної системи, системної, прикладної, розважальної або навчальної комп'ютерної програми (їх компонентів), а також у вигляді інтернет-сайтів або онлайн-сервісів та доступу до них.

Своєю чергою, податківці у ІПК від 26.04.2021 р. №1723/ІПК/99-00-21-03-02-06 зазначали у разі, якщо надається доступ до програмної продукції у вигляді онлайн-сервісів, скориставшись яким замовник отримує, зокрема право на використання такої програмної продукції, плата за яке не вважається роялті, то надання такого доступу замовнику розглядається як операція з постачання програмної продукції, яка звільняється від оподаткування ПДВ.

Однак, у іншій ІПК від 11.01.2021 р. №117/ІПК/99-00-21-03-02-06 податківці як раз розглядали питання оподаткування ПДВ укладеного договору про надання послуг із обмеженого доступу до маркетплейсу - спеціальної онлайн-платформи, створеної для надання послуг електронної та неелектронної комерції. Як пояснюється у консультації під обмеженим доступом розуміється функціональна можливість розміщувати інформаційні матеріали на маркетплейсі та взаємодіяти з відвідувачами за допомогою такої платформи.

Конкретної відповіді податківцями на це питання надано не було, однак у висновку зазначено, що у разі, якщо згідно з умовами цивільно-правового договору за своєю фактичною сутністю під наданням доступу до онлайн-платформи розуміється доступ, скориставшись яким замовник отримує виключно право на пошук, обробку і отримання (завантаження) інформації та інші аналогічні дії, без фактичного постачання замовнику програмної продукції (її копії) або без надання права на використання програмної продукції, то операція виконавця з надання такого доступу замовнику розцінюється як операція з постачання послуг із пошуку, обробки, отримання (завантаження) інформації та інших аналогічних дій, яка підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку з нарахуванням ПДВ за ставкою 20 відсотків.

Тобто, єдиної позиції у податківців щодо оподаткування таких послуг ПДВ немає. Однак, вважаємо, що отримані платежі за такі послуги не можуть бути кваліфіковані як роялті, а отже бути звільненими від оподаткування. Вважаємо, що такі послуги або повинні бути звільненими від оподаткування ПДВ як програмна продукція, або за ставкою 20% як послуги з інформатизації.

Зокрема, такий маркетплейс як Prom трактує надання доступу до онлайн-сервісу Онлайн Каталогу ProSale електронного маркетплейсу як програмну продукцію, звільнену від ПДВ.

Тому платнику податків варто отримати від податківців власну ІПК щодо трактування послуг які ним надаються і діяти вже за нею.

Також зауважимо, що у питанні визначення обсягу оподатковуваних операцій для реєстрації платником ПДВ податківців притримуються підходу, що до таких операцій належать операції:

  • за основною ставкою ПДВ (20%),
  • ставкою 7 відсотків,
  • нульовою ставкою ПДВ;
  • звільнені (умовно звільнені) від оподаткування ПДВ.