Показники податкової накладної помилково виведено в нуль, як виправити ситуацію?

Підприємство зробило два коригування на одну податкову накладну. Друге коригування було помилковим. Відповідно до податкової накладної товар було відвантажено у кількості 4 шт. Перший РК – повернення товару 2 шт., другий РК (помилковий) – ще одне повернення товару 2 шт, тобто підприємство вивело показники ПН в нуль. Яким чином виправити помилку?

Відповідно до п. 201.1 ПКУ на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У разі здійснення коригування сум податкових зобов'язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов'язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (п. 21 Порядку № 1307)

В наведеній ситуації постачальник склав податкову накладну на дату виникнення податкових зобов’язань за першою подією на 4 шт. товару. Потім за фактом здійснення господарської операції зареєстровано РК на кількість повернення – 2 шт. Наступним (помилковим) РК було виведено дані ПН в нуль, що свідчить про відсутність господарської операції. Виправити помилку за допомогою нового РК не вдасться, адже ми коригуємо безпосередньо податкову накладну, а в ній вже немає позицій.

Саме така позиція податківців – в ІПК від 24.10.2019 р. № 981/6/99-00-07-03-02-15/ІПК вони роз’яснюють, що порядок складання розрахунку коригування та його реєстрації в ЄРПН аналогічний порядку, передбаченому для податкових накладних (крім випадків, передбачених Порядком № 1307).

На їхню думку, оскільки нормами податкового законодавства передбачено складання розрахунку коригування лише до податкової накладної, розрахунок коригування не може бути складено до податкової накладної, яка у ситуації, описаній у зверненні, виведена в нуль (обнулена).

Тобто, якщо розрахунком коригування показники ПН було виведено в нуль, змоги внести виправлення або «повернути» таку ПН у платника податків немає.

Більш детально ми писали про це тут.

Проте в такому випадку необхідно зважати, що у разі якщо така ПН буде зареєстрована з порушенням строків реєстрації, то до такого постачальника будуть застосовані штрафи, передбачені п. 120-1.1 ПКУ.

В даній ситуації підприємству необхідно:

  • скласти та зареєструвати нову ПН на дату виникнення податкових зобов’язань, відповідно до умов наведеної ситуації – на 4 шт. товару;
  • скласти РК до цієї ПН на зменшення, на 2 шт. товару і надіслати його покупцю для реєстрації;
  • попередню ПН та два РК до неї, які призвели до виведення в нуль показників цієї ПН, не відображати в декларації як помилкові;
  • якщо строки реєстрації нової ПН порушені, то податківці нарахують штраф та надішлють ППР про сплату штрафу. Штраф сплачується після отримання такого ППР.